Welkom op VoetbalPortaal

Wil je ook meepraten over het Turks voetbal en al het andere voetbal in de wereld?

Registreer je dan volledig gratis en doe mee!

Ik wil lid worden

Turkey's Greatest Projects (2023)

Discussie in 'Discussie-Algemeen' gestart door Ibrahim Paşa, 21 juni 2015.

  1. Ibrahim Paşa

    Ibrahim Paşa
    Expand Collapse
    Beşiktaşlı

    Lid geworden:
    12 augustus 2011
    Berichten:
    9.544
    Leuk Bevonden:
    2.037
    Fav. clubs:
    SS Lazio Roma
    Fav. speler:
    Giorgos Katidis
    1.- Turkuaz: Turkije's eerste research-schip dat met kunstmatig opgewekte seismische golven beelden kan oproepen van de ondergrond. In onze regio beschikt alleen Rusland, Griekenland en Israël over zo'n schip. Rusland zoekt ermee naar olie in de Zwarte Zee en op Antarctica en Israël vond recentelijk enorme gasvelden vlak voor de kust van Gaza en Cyprus. Turkije heeft dit schip nodig omdat anders alle gasvelden in de Middellandse Zee worden weggekaapt door de buren. Er is 100 miljoen euro uitgetrokken voor dit project. November 2015 moet het schip klaar zijn.

    [​IMG]


    2.- Akkuyu Kerncentrale: Turkije zit in een groeispurt en verslind daarbij een hoop energie. Om alles draaiend te houden is er veel meer nodig en als we alleen afhankelijk blijven van fossiele brandstoffen uit het buitenland, wordt onze economie kwetsbaar. Daarom moeten we de mogelijkheid hebben om zelf energie op te kunnen wekken. In samenwerking met Rusland wordt onze 1e kerncentrale - genaamd Akkuyu- gebouwd in Mersin. Een tweede komt er ook aan en moet voor 2023 operationeel worden. Rusland betaald voor 80% de kosten van dit project.

    3.- Kanaal Istanboel: De Bosporus is de drukste zeestraat ter wereld (50.000 passages per jaar) en moet daarom ontlast worden met een tweede straat. Het nieuwe Istanboelkanaal wordt 50 km lang, 150 meter breed en 25 meter diep. Hiermee kunnen er jaarlijks kunnen er 6000 schepen extra langs, wat zorgt voor meer en snellere handel. Het project kost 10 miljard dollar en wordt betaald uit de schatkist. Bij de ontwikkeling van het kanaal spelen de Turkse Strijdkrachten een sleutelrol.

    4.- İstanbul New Airport: Turkije's 3e vliegveld, maar 's werelds grootste met een capaciteit van 150 miljoen passagiers per jaar en een grootte van 1 miljoen hectare. De eerste steen is in 2014 gelegd en het project moet in 2017 haar deuren open. Tot het jaar 2050 kan dit vliegveld de reusachtige honger van de Turkse economie stillen.

    5.- Kuzey Marmara Otoyolu: Een snelweg-project van 115 km om de twee grootste bruggen van Istanbul te ontslasten van alle verkeer. Dit project is inclusief de Derde Brug oftewel de Yavuz Sultan Selim-brug. Eind 2015 moet het aangeleverd worden.

    6.- Arikopter: Turkije's 1e helikopter, ontwikkeld door de Technische Universiteit Istanbul (ITU) in samenwerking met de Turkse Lucht-en Ruimte-Industrie (TUSAS). Het project koste 20 miljoen dollar en moet de Turkse Strijdkrachten minder afhankelijk maken van buitenlands materiaal. Ook kan Turkije hiermee een belangrijke wapenexporteur worden.

    [​IMG]



    7.- LPD: Er zijn maar 11 landen op de wereld met een Landing Platform Dock, oftewel een amfibisch helikopterschip. Om de Turkse marine kracht bij te zetten en haar invloed in de Middellandse en Zwarte Zee te vergroten is Turkije dit project in 2013 gestart. Het schip kan onderdeks vrachtwagens, tanks, pantserwagens, onderzeeërs en bovendeks transport- en gevechtshelikopters vervoeren. De voltooiing ervan duurt 5 jaar.

    [​IMG]



    8.- Turkish Stream: Een 2e Turks-Russische pijplijn (naast de Blue Stream) als vervanger voor de gecancelde South-Stream-lijn. De enige manier voor de Europese Unie om vanaf 2016 aan Russisch gas te komen is door het te kopen van Turkije, dat zijn eigen tarieven mag hanteren. Miljarden kubieke meters gas zal via Rusland naar Turkije stromen, dat het weer laat vloeien naar Griekenland. Deze pijplijn zorgt voor blijvende inkomsten en duizenden arbeidsplaatsen.

    9.- Altay: Turkije's 1e tank, die vanaf 2017 een full-scale massaproductie kan bereiken. De plannen waren er sinds 1943, maar werden pas in 2007 gerealiseerd. De Turkse tank is onderdeel van het Nationale Productie Project (MITUP) en is ontwikkeld door Askeri Elektronik Sanayi (ASELSAN) en Roket Sanatyi ve Ticaret (Roketsan). Behalve een eigen tank, behelst dit project ook de eerste Turkse auto en vliegtuig. Allemaal van eigen bodem en bedoeld om de afhankelijkheid van buitenlandse mogendheden te verkleinen en de eigen industrie te versterken.

    [​IMG]


    Dit zijn slechts een handvol projecten van de AKP uit de honderden die er gestart zijn en klaarstaan. Ik heb slechts de defensie- en infrastructuur-projecten uitgelicht. Wat te denken van bijvoorbeeld het Nieuwe Istanbul Museum, wat het grootste museum ter wereld gaat worden?

    De CHP is TEGEN al deze projecten en vind het slechts patserij en geldverspilling, niet wetende dat het op korte termijn weliswaar geld kost, maar op de lange termijn altijd geld oplevert. De CHP leeft nog steeds in de jaren '30 en vind dat Turkije zich koest moet houden met graan, blote voeten en veel seculiere teksten.

    Turkije moet blij zijn met een ambitieuze partij als AKP want toen de CHP aan de macht was waren er dagelijks militaire coups en economische crisissen.

    [evil]
     
    #1 Ibrahim Paşa, 21 juni 2015
    Laatst bewerkt: 21 juni 2015
    • Like Like x 4
  2. Ibrahim Paşa

    Ibrahim Paşa
    Expand Collapse
    Beşiktaşlı

    Lid geworden:
    12 augustus 2011
    Berichten:
    9.544
    Leuk Bevonden:
    2.037
    Fav. clubs:
    SS Lazio Roma
    Fav. speler:
    Giorgos Katidis
    Ik wou eigenlijk de torenhoge ambities laten zien van de AKP.

    De AKP kwam in 2002 aan de macht en daarvoor heb ik in mijn gehele leven nooit zo'n ambitieus Turkije gezien. Er waren nooit concrete plannen voor dit soort projecten en het geld was er ook niet. Eerlijk is eerlijk; de bouwwoede van de AKP is ongeëvenaard. Geen enkele partij kan zoveel bouwen; de Marmaray-spoortunnel, Ankara's metro-netwerk, staatstheaters in iedere provincie, het Sociale Woningbouw-project van TOKI waarmee er 100.000 goedkope huizen worden gebouwd, in elke regio een voetbalacademie voor de jeugd, museums in elke stad, overal een bibliotheek, zelfs in de allerkleinste dorp etcetera etcetera.

    Er is maar 1 ander land dat een zelfde project-programma als ons klaar heeft liggen en dat is China. Alleen zijn hun projecten natuurlijk groter qua verhouding (mega-station, mega-raket, mega-brug etc) omdat ze bijna 2 miljard inwoners hebben.

    Partijen als CHP, MHP of HDP hebben de kracht, expertise en energie niet voor dit soort projecten. Anders hadden ze het voor 2002 al gerealiseerd.

    De AKP is op dit moment het beste voor de ontwikkeling van Turkije, hoezeer dit ook tegen de zere benen van de homo-beweging stuit.
     
  3. Forza

    Forza
    Expand Collapse
    Beşiktaşlı

    Lid geworden:
    8 april 2007
    Berichten:
    15.856
    Leuk Bevonden:
    910
    Fav. clubs:
    Real Madrid
    En dan nog het feit dat dit nog niet eens in 15 jaar is behaald. Ook de prachtige voetbaltempels in verschillende steden. Verschillende luchthavens door heel Turkije, privatisering van Turkish Airlines.
     
    • Like Like x 1
  4. Debrayli

    Debrayli
    Expand Collapse
    Galatasaraylı

    Lid geworden:
    22 juli 2009
    Berichten:
    1.834
    Leuk Bevonden:
    154
    Hoezo heeft niemand het over zorg. Jaren geleden stonden mensen urenlang in een rij om behandeld te kunnen worden. Nu kan iedereen naar elk ziekenhuis dat ze willen. Mijn vader vertelt mij de tijden dat hij zijn moeder op zijn rug naar het ziekenhuis bracht en dat is ongeveer 20 jaar geleden. Daarnaast is het onderwijs ook op vooruit gegaan daar hoor ik ook niemand over. Als je kritiek hebt op AKP is dat prima, maar wees wel zo eerlijk om ook de goede daden te zien.
     
    • Like Like x 1
  5. Ibrahim Paşa

    Ibrahim Paşa
    Expand Collapse
    Beşiktaşlı

    Lid geworden:
    12 augustus 2011
    Berichten:
    9.544
    Leuk Bevonden:
    2.037
    Fav. clubs:
    SS Lazio Roma
    Fav. speler:
    Giorgos Katidis
    Zorg ben ik helemaal vergeten. In elke provincie staat er nu een moderne staatsziekenhuis. In onze stad Elazig was er slechts 1 krakkemikkige CHP-ziekenhuis met smerige toiletten, lakens en duizenden mensen in de rij omdat er in Mus, Bingol en Batman geen ziekenhuizen waren dus al die mensen kwamen ook nog eens op bezoek.

    Maar volgens Arslan, die graag een glaasje raki drinkt in z'n blote bejaarde billen, was dat het droom-Turkije en zijn we nu slechter af. Verstokte kemalisten als Arslan en Mariachi zien onder iedere steen islamist en willen het vastgeroeste, achterlijke en stugge kemalistische Turkije niet inruilen voor een moderne wereldeconomische regionale kracht-Turkije.

    Kemalisten moeten opgepakt en gedeporteerd worden.

    [​IMG]
     
  6. Forza

    Forza
    Expand Collapse
    Beşiktaşlı

    Lid geworden:
    8 april 2007
    Berichten:
    15.856
    Leuk Bevonden:
    910
    Fav. clubs:
    Real Madrid
    Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı Altyapı Yatırımları Genel Müdürlüğü tarafından 3 Katlı Büyük İstanbul Tüneli Projesi'nde ilk adım olarak etüt, proje ve mühendislik hizmetleri için 14 Aralık'ta yapılacağı duyurulan ihale, 23 Aralık'a ertelendi. Söz konusu iş kapsamında karada ve denizde derin sondaj çalışmaları yapılarak, zemin verileri belirlenecek. İhale sürecinin ardından 1 yıl içinde mühendislik projelerinin tamamlanması planlanıyor.

    HEM KARAYOLU HEM DEMİRYOLU

    İstanbul Boğazı'nın altından geçecek 3 Katlı Büyük İstanbul Tüneli, tek tüpte hem karayolu hem de demiryolunun olduğu, ortadan geliş ve gidiş olmak üzere demiryolu, üst ve altta da iki şeritli lastik tekerli araç geçişine uygun olarak yapılacak.

    İNCİRLİ'DEN SÖĞÜTLÜÇEŞME'YE

    Tünelin büyüklüğü ve kapsamıyla dünyada ilk olacak projenin bir ayağı, Avrupa Yakası'nda E-5 aksında İncirli'den başlayan ve İstanbul Boğazı'ndan geçerek Anadolu Yakası'nda Söğütlüçeşme'ye kadar uzanan yüksek kapasiteli ve hızlı metro sisteminden, ikinci ayağı ise Avrupa Yakası'nda TEM Otoyolu aksında Hasdal Kavşağı'ndan başlayan ve İstanbul Boğazı'ndan geçerek Anadolu Yakası'nda Çamlık Kavşağı'na bağlanan 2x2 şeritli karayolu sisteminden oluşacak.

    14 DAKİKADA GEÇİLECEK

    Tünel, 9 metro hattıyla, TEM Otoyolu, E-5 Karayolu ve Kuzey Marmara Otoyolu ile entegre edilecek. Yap-İşlet-Devret modeliyle yapımına başlanmasının ardından 5 yıl içinde tamamlanması hedeflenen tünelin kullanıma geçmesiyle Avrupa Yakası'nda İncirli'den, Anadolu Yakası'nda Söğütlüçeşme'ye, 31 kilometre uzunluğunda 14 istasyondan oluşacak hızlı metroyla yaklaşık 40 dakikada ulaşılacak. Avrupa Yakası'nda Hasdal Kavşağı'ndan Anadolu Yakası'nda Çamlık Kavşağı'na karayoluyla yaklaşık 14 dakikada geçilecek. Hattan günde 6,5 milyon yolcu yararlanması bekleniyor.
     
  7. Ibrahim Paşa

    Ibrahim Paşa
    Expand Collapse
    Beşiktaşlı

    Lid geworden:
    12 augustus 2011
    Berichten:
    9.544
    Leuk Bevonden:
    2.037
    Fav. clubs:
    SS Lazio Roma
    Fav. speler:
    Giorgos Katidis
    Turkish Stream en Akkuyu gaan dus niet door. Dat zijn al 2 grote projecten minder
     
  8. Forza

    Forza
    Expand Collapse
    Beşiktaşlı

    Lid geworden:
    8 april 2007
    Berichten:
    15.856
    Leuk Bevonden:
    910
    Fav. clubs:
    Real Madrid
    Rusya ile aramızdaki sorunların doğalgaz, Akkuyu Nükleer Enerji Santralı gibi projelere yansıyacağına dair henüz bir işaret yok. Kamuoyunda Türk Akımı Projesi'nin Rusya tarafından durdurulduğu yönünde haberler çıkıyor. Değerli kardeşlerim, bir defa bu yalan yanlış haberlere inanmayın. Tam aksine Türk Akımı, taleplerimizin karşılanmaması sebebiyle bir süredir tarafımızdan rafa kaldırılmış bir projedir. Bunun doğrusunu bilmeniz lazım. Dolayısıyla burada da yaşanan son olaylardan kaynaklanan herhangi bir olumsuz durum söz konusu değildir. Buna rağmen biz Rusya'nın krizi tırmandırma üslubunu ve yöntemlerini asla tasvip etmiyoruz. Şu anda biz onların diliyle de konuşmuyoruz. Biz, diplomatik dille konuşuyoruz. Bu konuda sabırlıyız" diye konuştu.

    Aldus president Erdogan.
     
  9. Wakizashi

    Wakizashi
    Expand Collapse
    Fenerbahçeli

    Lid geworden:
    7 april 2008
    Berichten:
    9.615
    Leuk Bevonden:
    691
    Liste uzar gider.

    TAI TFX een vijfde-generatie gevechtsvliegtuig die in 2023 zal worden gepresenteerd en natuurlijk de MPT-76 die de G3 dient te vervangen. De MPT-76 heeft met succes alle testen doorlopen.
     
  10. Wakizashi

    Wakizashi
    Expand Collapse
    Fenerbahçeli

    Lid geworden:
    7 april 2008
    Berichten:
    9.615
    Leuk Bevonden:
    691
    Dat ontkennen we niet. Turkije is een forerunner wat betreft tandartsen. Ik zie niet voor niets Nederlanders naar Turkije gaan om hun gebit te laten verzorgen. Turkije is meer ontwikkeld dan bepaalde landen in de EU. Het is een grap dat niemand problemen schijnt te hebben met schijtlanden als Bulgarije en Roemenië in de EU. Bulgarije is nog steeds het Bulgarije van 30 jaar geleden.

    Turkije heeft overigens meer vrouwelijke parlementsleden dan de VS.

    Geografisch gezien ligt Cyprus in Azië. Ook Israshel en Armenië hebben geen fuck te zoeken in de Europese geopolitiek dus dat argument slaat kant noch wal.

    Het probleem wat men heeft met Turkije is het islamitisch karakter van het land want alles wat islamitisch is deugt niet.

    Mohammed was een pedo maar toch zie je meer Hollandse bleekscheten richting Thailand gaan.
     
    #10 Wakizashi, 6 december 2015
    Laatst bewerkt: 6 december 2015
    • Like Like x 2
  11. YunuS

    YunuS
    Expand Collapse
    Moderator

    Lid geworden:
    28 juni 2006
    Berichten:
    9.237
    Leuk Bevonden:
    279
    Leuke topic! Ik ben het ermee eens dat Turkije nog nooit zo sterk was. Dit soort projecten is toekomst. We investeren in onze eigen toekomst en dat is een dikke pluspunt. Eigenlijk ook niet gek allemaal, als je kijkt hoeveel Turken de terugkeer maken naar Turkije. Ze zien in hoe sterk Turkije nu is. Alhoewel ik van mening ben, dat iemand die een beetje vernederlandst is het niet in Turkije kan uithouden. Die Turken daar (in Turkije) zijn zo anders.

    Enige waar ik me druk om maak is, dat de bewoners van Turkije al 10 jaar overal betalen met pasjes (creditcard etc.). Bijna niemand betaald cash. Elk gezin heeft 10 van die pasjes met elk duizenden euro's aan schuld...
     
  12. Ibrahim Paşa

    Ibrahim Paşa
    Expand Collapse
    Beşiktaşlı

    Lid geworden:
    12 augustus 2011
    Berichten:
    9.544
    Leuk Bevonden:
    2.037
    Fav. clubs:
    SS Lazio Roma
    Fav. speler:
    Giorgos Katidis
    Dat probleem hebben de Amerikanen en de Chinezen ook, dat is best een groot probleem.

    Het is een groot voordeel voor de binnenlandse consumptie, want er kan continue gekocht, gegeten en gewinkeld geworden ook al is er geen geld. Het geld kan uitgegeven worden omdat het er niet is en er dus daarom ook niets te sparen valt.

    Maar omdat alles op de pof gaat, loopt de schuldenberg op en ontstaat er debetrente dat alsnog betaald moet worden door de consument met echt geld waar hij voor gewerkt heeft, terwijl hij normaal gesproken met dat echte geld een auto zou kopen, een schenking doen aan een kleinkind of zijn huis opknappen.

    Het echte geld van de consument uit echte arbeid wordt dus uit de economie getrokken en doorgesluisd naar het zwarte gat van de banken en creditcardmaatschappijen om de debetrente te voldoen, die weer ontstaan is uit bestedingen die gedaan zijn zonder geld.

    Het is een groot vicieus cirkel waar op lange termijn uiteindelijk alleen de banken van profiteren. De bevolking maakt alleen maar meer schuld en zal later met zijn problemen bij de overheid aankloppen.
     
  13. YunuS

    YunuS
    Expand Collapse
    Moderator

    Lid geworden:
    28 juni 2006
    Berichten:
    9.237
    Leuk Bevonden:
    279
    Banken zijn de machthebbers in deze wereld. We worden daarmee een en al voor de gek gehouden. Erg diepe onderwerp. Mensen die de waarheid van de wereld hebben onderzocht weten waar ik het over heb.

    [​IMG]
     
    • Like Like x 1
  14. Ibrahim Paşa

    Ibrahim Paşa
    Expand Collapse
    Beşiktaşlı

    Lid geworden:
    12 augustus 2011
    Berichten:
    9.544
    Leuk Bevonden:
    2.037
    Fav. clubs:
    SS Lazio Roma
    Fav. speler:
    Giorgos Katidis
    Ford was een wereldvent.

    De enige werkgever die iets om zijn werknemers gaf en ze als mensen zag.

    Hij was ook de eerste die verbeteringen doorvoerde.

    Zijn motto was ''de beste werknemer is een werknemer die goed betaald wordt''

    Hij voerde loonsverhogingen door omdat hij geloofde dat je dan harder ging werken en daardoor betere resultaten boekte. Iedere werknemer van hem kon daardoor een Ford-auto kopen. [grin]

    Uiteindelijk wou er niemand meer werken voor zijn concurrenten en wou iedereen voor hem werken.

    De joodse bankiers hebben daarom een spuughekel aan hem want ze moesten allerlei aanpassingen doen in hun CAO's en contracten ten voordele van de werknemer.

    Ook introduceerde Henry de 5 dollar-dag. Deze verving de werkdag van 9 uur (met een dagloon van $ 2,34, dat algemeen was) door een achturige werkdag met een loon van vijf dollar. Hierdoor liep het storm van sollicitanten op Highland Park, maar ouderen zagen het niet zo zitten want jongeren verdienden nu evenveel als zij. Ford gaf hierop heel simpel antwoord door te zeggen dat goede betaling goede werknemers oplevert en dat goed betaalde werknemers kunnen kopen wat zij willen, uiteindelijk ook een eigen Ford. En die Ford werd steeds goedkoper. In de zomer van 1914 ging de prijs omlaag naar $ 490 en beloofde Henry dat hij elke klant vijftig dollar terug zou geven als de fabriek een jaarproductie van 300.000 stuks zou bereiken.
     
    #14 Ibrahim Paşa, 8 december 2015
    Laatst bewerkt: 8 december 2015
    • Like Like x 1
  15. Florya

    Florya
    Expand Collapse
    Swiss Guard
    Moderator

    Lid geworden:
    8 september 2006
    Berichten:
    18.510
    Leuk Bevonden:
    3.689
    Henry was een visionair omdat hij niet alleen om de constructie gaf maar ook aandacht schonk aan een duurzaam productieproces.

    O eski haaaaalliinnnden eser yok şiiimdi.
     
    • Like Like x 2
  16. riza40

    riza40
    Expand Collapse
    Work hard, play hard
    Galatasaraylı

    Lid geworden:
    7 september 2007
    Berichten:
    6.792
    Leuk Bevonden:
    98
    Fav. clubs:
    Galatasaray
    Fav. speler:
    Didier Drogba
    Istanbul Grand Airport (IGA) calismasini yakindan ilgileniyorum. Ik heb paar maanden geleden ook de CEO van IGA gesproken tijdens een conferentie en zei dat ie naar zo veel mogelijke succesvolle airports gaat (o.a Schiphol, Singapore etc.) om de positieve dingen op te pikken. Deze positieve dingen wilt hij dan toepassen op IGA.



    Éen van deze ontwerpen gaat de nieuwe ATC-tower van IGA worden :

    https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.ne...=71dfee20524f64ae4cba55c801c6146c&oe=56D5936E
     
  17. Ibrahim Paşa

    Ibrahim Paşa
    Expand Collapse
    Beşiktaşlı

    Lid geworden:
    12 augustus 2011
    Berichten:
    9.544
    Leuk Bevonden:
    2.037
    Fav. clubs:
    SS Lazio Roma
    Fav. speler:
    Giorgos Katidis
    Bosuna yapiyorlar bukadar projeyi. In de komende oorlog gaan Rusland, China en Iran alle Turkse infrastructuur platgooien. Allemaal weggegooid geld dus. Kan je beter investeren in ondergrondse tunnels en kelders als bescherming tegen Russische waterstofbommen.


    Rusland stopt toch met bouw centrale Turkije

    [​IMG]

    Rusland is toch gestopt met de bouw van een eerste kerncentrale in Turkije, in reactie op de verslechtering van de relatie tussen beide landen na het neerhalen van een Russische straaljager door Turkije.

    Het gaat om de reactor bij de plaats Akkuyu in het zuiden van Turkije.


    Het Russische staatsbedrijf Rosatom werkt daar aan de centrale die omgerekend ruim 18 miljard euro kost. Volgens Turkse energiefunctionarissen is Rosatom gestopt met bouwen, maar heeft het bedrijf het contract nog niet ontbonden.

    De Turkse president Recep Tayyip Erdogan verklaarde afgelopen weekeinde nog dat hij geen enkel teken had dat het conflict over de straaljager invloed zou kunnen hebben op de bouw van de kerncentrale.

    Door: ANP
     
  18. Forza

    Forza
    Expand Collapse
    Beşiktaşlı

    Lid geworden:
    8 april 2007
    Berichten:
    15.856
    Leuk Bevonden:
    910
    Fav. clubs:
    Real Madrid
    Kanal İstanbul’a kazma ne zaman vurulacak?
    Mega projelerden Kanal İstanbul’da çalışmalar hızlandı. 64. Eylem Planı’nda yer alan dev projenin ilk kazması 2016 yazında vurulacak.

    [​IMG]

    Başbakan Ahmet Davutoğlu’nun açıkladığı 64. Eylem Planı’nda yer alan Kanal İstanbulprojesine 2016 yazında başlanıyor. Planlama çalışmalarının devam ettiği projeye ilk kazma 2016 yazında vuruluyor. Bu kapsamda öncelikli olarak bazı yasal düzenlemeler gerçekleştirilecek. 15 milyar dolarlık yatırımın yapılacağı 500 bin kişilik yeni kanalın iki yakasında yer alacak. Projeye ilişkin Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı, Çevre ve Şehircilik Bakanlığı, Toplu Konut İdaresi (TOKİ) ile İstanbul Büyükşehir Belediyesi’nin çalışmalarının devam ettiğini ifade eden ekonomi yönetiminden üst düzey bir yetkili“Çalışmalar iyi gidiyor. 500 bin nüfuslu yeni bir şehir planlıyoruz. Herhalde önümüzdeki yıla toparlanmış olur. Projelendirme, planlama ve arazi üretimi konuları var. Kanaatim önümüzdeki yazdan sonra inşaat çalışmaları başlayacaktır. Bazı kanuni değişiklikler gerekiyor. Yeri net herhangi bir problem yok” dedi.

    GEMİLER GEÇEBİLECEK

    Siluet konusu başlıca ele alınırken, Selçuklu ve Osmanlı mimarisinin izlerini taşıyacak projede yüksek katlı konut olmayacak. 5+1 kat sınırı planlanırken, Karadeniz’den başlayacak kanal toplamda 43 kilometrelik güzergah bulunuyor. Projenin Cumhuriyet’in 100. kuruluş yıldönümü olan 2023’e kadar yetiştirilmesi hedefleniyor. İki bölümde ele alınan projede kanal ve etrafında oluşacak şehir ayrı ayrı konumlandırılacak. Kanal İstanbul için daha önce hazırlanan kentsel tasarım projeleri de ele alınıyor. Kongre, festival, fuar, otel, spor tesislerinin de Kanal İstanbul ile birlikte faaliyete geçirilmesi planlanıyor. Kanal İstanbul Projesi Küçükçekmece Gölü’nden başlayıp Karadeniz’e bağlanacak. Kanalın derinliği ise 25 metre olacak. Kanal büyük gemilerin geçebileceği bir şekilde inşa edilirken, TOKİ süreçte aktif rol üstlenecek.

    50 MİLYARLIK YATIRIM

    Karayolları Genel Müdürlüğü 4 köprü yapması planlanırken, İstanbul Büyükşehir Belediyesi’nin (İBB) planı ile de köprü sayısı altıya kadar çıkabilecek. Donatı alanlarına ilişkin de standart geliyor. Konferans, üniversite alanı, turizm ve ticaret merkezleri de olacak. Villa tipi yapılaşmaların yanı sıra iş merkezlerinde 5+1’lik kat sınırı ise bulunmuyor. Kanal İstanbul’un entegre projelerle maliyetinin 50 milyar doları bulacağı hesaplanıyor.



    Kaynak : Star
     
  19. Ibrahim Paşa

    Ibrahim Paşa
    Expand Collapse
    Beşiktaşlı

    Lid geworden:
    12 augustus 2011
    Berichten:
    9.544
    Leuk Bevonden:
    2.037
    Fav. clubs:
    SS Lazio Roma
    Fav. speler:
    Giorgos Katidis
  20. Forza

    Forza
    Expand Collapse
    Beşiktaşlı

    Lid geworden:
    8 april 2007
    Berichten:
    15.856
    Leuk Bevonden:
    910
    Fav. clubs:
    Real Madrid
    Binali Yıldırım müjdeyi verdi: 2017’de başlıyor - Projeler Haberleri, Haber7
    Bakü-Tiflis-Kars Demiryolu Projesi 7. Üçlü Koordinasyon Konsey Toplantısı için Gürcistan'ın başkenti Tiflis'i ziyaret eden Yıldırım, Gürcistan Ekonomi ve Sürdürülebilir Kalkınma Bakanı ve Başbakan Yardımcısı Dimitri Kumsişvili ve Azerbaycan Ulaştırma Bakanı Ziya Memmedov ile ortak basın toplantısını düzenledi.

    Yıldırım, toplantıda Bakü-Tiflis-Kars Demiryolu Projesi'nde bugüne kadar gelinen noktayı etraflıca değerlendirme fırsatı bulduklarını ifade ederek, projenin yıl sonuna kadar sona ereceğini, 2017 yılında da tren seferlerinin başlayacağını anlattı.

    Binali Yıldırım, Bakü-Tiflis-Kars Demiryolu Projesi'nin sadece taşımacılık değil aynı zamanda Uzak Doğu ve Çin ile Avrupa arasında kesintisiz hat oluşturması açısından çok önemli olduğunu vurgulayarak, Doğu ile Batı arasında ticaret, kültür ve medeniyet yolu olarak adlandırılan İpek Yolu'nun bundan böyle dostluğa ve kardeşliğe ciddi katkı sağlayacağını ifade etti.

    Projeye emeği geçen herkese teşekkür eden Yıldırım, bundan sonra en önemli şeyin eksikliklerinin bir an önce tamamlanması olduğunu kaydetti.

    "TERÖR SADECE TÜRKİYE'NİN DEĞİL DÜNYANIN SORUNU"

    Yıldırım, Gürcü bir gazetecinin, projenin güvenliği konusundaki sorusuna da "Bölgede ve dünyada yaşanan terör olaylarından bahsediyorsanız bu yalnızca Türkiye'nin değil dünyanın sorunudur. Paris'in merkezinde 100'den fazla insan canlı bombalardan maalesef hayatını kaybediyor. Maalesef dünyada bu ve benzer olaylar yaşanıyor. Gönül arzu eder ki bu olaylar yaşanmasın. Bunun yaşanmaması için de tüm ülkelerin daha yakın işbirliği yapması gerekir. Terörde farklı tutum içerisinde olmamaları gerekir. Türkiye, Gürcistan ve Azerbaycan arasında bölgede herhangi bir güvenlik sorunu yok" yanıtını verdi.

    KUMSİŞVİLİ VE MEMMEDOV'UN AÇIKLAMALARI

    Gürcistan Ekonomi ve Sürdürülebilir Kalkınma Bakanı Kumsişvili de Bakü-Tiflis-Kars Demiryolu Projesi'nin üç ülke için stratejik öneme sahip olduğuna işaret ederek, Türk heyetinin, projenin Türkiye kısmındaki çalışmanın yıl sonuna kadar sona ereceğini aktardığını söyledi.

    Projenin Gürcistan'daki bölümünde de inşa çalışmalarının bitmek üzere olduğunu belirten Kumsişvili, bu sene eksiklikleri tamamlayacaklarını, 2017 yılında demiryolunun işletmeye alınacağını kaydetti. Kumsişvili, Türkiye ve Azerbaycan'a da işbirlikçi yaklaşımlarından ötürü teşekkür etti.

    Azerbaycan Ulaştırma Bakanı Ziya Memmedov da toplantıda, son gelişmeler konusunda bilgi alışverişinde bulunduklarını belirterek, projenin her üç ülke için birçok açıdan son derece önemli olduğunu vurguladı. Projenin, farklı medeniyetleri ve insanları yakınlaştıracak bir yol olacağını dile getiren Memmedov, senelerdir bu projede çalışanları kahraman olarak nitelendirdi.

    Toplantıda üç ülkenin bakanları ayrıca bir memorandum imzaladı.

    Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Binali Yıldırım'ın öğleden sonra Gürcistan'dan ayrılması bekleniyor.
     

Deel deze pagina!

Momenteel bekijken (Leden: 0, gasten: 0) actieve gebruikers dit onderwerp