Welkom op VoetbalPortaal

Wil je ook meepraten over het Turks voetbal en al het andere voetbal in de wereld?

Registreer je dan volledig gratis en doe mee!

Ik wil lid worden

Galatasaray nostalgie

Discussie in 'Galatasaray SK' gestart door Arslan, 25 januari 2006.

1. Eros

Eros
    Expand Collapse
    Galatasaraylı

Lid geworden:
    27 januari 2007
    Leuk Bevonden:
    744
    Fav. clubs:
    Galatasaray
    Fav. speler:
    Felipe Melo
    Het Galatasaray-geschiedenis topic

Plaats hier jouw mooiste momenten die Galatasaray heeft meegemaakt.

Ik trap af met het kampioenschap van 2005/2006. Fenerbahçe had in die periode een selectie waar de Turkse clubs van mochten dromen. Besiktas kwam in de buurt met spelers als Ailton, Carew(?), Kleberson en Oscar Cordoba. In 2003 was Fatih Terim terug bij Galatasaray, Samiyen werd verbouwd en we speelden een seizoen lang in het gloednieuwe Atatürk Olimpiyat Stadi. Bij de derbies was dit stadion bomvol, maar vooral in de winter tegen de kleine clubs was het stadion schaars bevolkt. Er was zelfs een wedstrijd dat er maar 100 fans op kwamen dagen. Prestaties bleven uit en er werd dat seizoen geen prijs gepakt. Galatasaray eindigde op de zesde plaats, Fenerbahçe werd na twee seizoenen weer kampioen.

Terim werd ontslagen wegens de slechte resultaten. In het seizoen 2004/2005, het honderdste jaar van Galatasaray, kwam clublegende Gheorghe Hagi aan het roer bij de Leeuwen. Er werd ambitieus ingekocht. Flavio Conceição, de verdedigende middenvelder van onder meer Real Madrid en het Braziliaanse elftal, werd overgenomen van Borussia Dortmund. Rigobert Song werd overgenomen van RC Lens. Alioum Saidou werd overgenomen van Istanbulspor en Stjepan Tomas kwam over van Fenerbahce. Last but not least, Franck Ribery werd overgenomen van FC Metz. Op het honderdste seizoen moest Galatasaray kampioen worden. Dit is er echter niet van gekomen. Galatasaray eindigde op de derde plaats, wat recht gaf aan een UEFA Cup-voorronde ticket. Wel werd de Turkse beker gewonnen ten koste van aartsrivaal Fenerbahçe. In het Olimpiyat Stadion won Galatasaray met overtuigende cijfers: 5-1.

De paniek werd met het jaar groter. Fenerbahçe kwam steeds vaker voor in de Champions League, had topspelers zoals Nicolas Anelka, Alex de Souza, Fabio Luciano en de oude garde Tuncay, Nobre, Aurelio, Umit Ozat en Rüstü Reçber. Fener werd langzaamaan de club van Turkije. Galatasaray verkeerde in zware financiële problemen. De supporters kwamen amper naar het stadion, spelers werden amper verkocht en veel geld om in te kopen was er ook niet.

Gheorghe Hagi werd ontslagen en Erik Gerets, de Belgische oefenmeester die het seizoen ervoor Borussia Mönchengladbach naar de Bundesliga wist te tillen, verkaste naar Istanbul. Galatasaray haalde spelers als Suat Usta, Marek Heinz, Sasa Iliç en Altan Aksoy binnen. Met deze spelers was het alsnog erg moeilijk om te concurreren met titelfavoriet Fenerbahçe, dat Stephan Appiah overnam van Juventus.
    De eerste teleurstelling van het seizoen werd een feit toen Galatasaray tegen Tromso moest aantreden in de voorronde van de UEFA-Cup. Uit werd met 1-0 verloren, thuis werd met 1-1 gelijkgespeeld.
    Het hele seizoen door werden de spelers van Galatasaray niet betaald. Waar de spelers van Fener dikke contracten kregen aangeboden, kon Galatasaray de spelers niet uitbetalen. Desondanks bleven de Galatasaray-spelers iedere wedstrijd strijden. Fenerbahçe toonde hun klasse tegen Galatasaray door Galatasaray over vier wedstrijden compleet te overklassen (competitie 1-0 / 4-0, beker 2-1/2-3). Het waren onrustige tijden in Florya, maar de honger naar een titel kende geen bedrag voor Galatasaray.

Tot week 32 bleven Fenerbahçe en Galatasaray kop aan kop. In deze week kon Fener al kampioen worden. Galatasaray moest namelijk spelen in Inönü tegen Besiktas, terwijl Fener thuis tegen Kayseri Erciyesspor moest aantreden.

Galatasaray kreeg in de eerste helft een penalty, maar Necati schoot hem op de paal. In de tweede helft kwam er een doelpunt na een blunder van Cihan(kon niet anders). Tümer kwam over van links en schoot de bal in de korte hoek. Het bleef 1-0 tot Hasan Kabze het veld inkwam. Hij kwam dat seizoen over van Canakkale Dardanelspor en werd het veld in gegooid als breekijzer. In de 88e minuut volleerde hij de bal het doel in en in de 92e minuut maakte hij op identieke wijze de 1-2. Galatasaray won na lange tijd uit bij Besiktas maar belangrijker was dat Galatasaray nog kampioen kon worden. Fenerbahce won die week met 4-2 van Erciyesspor.

Eindstand week 33:
    Fenerbahçe 80
    Galatasaray 80

Puntverlies was genoeg voor Galatasaray. Thuis moest het afrekenen met Kayserispor, waar Fenerbahçe moest aantreden in Denizli tegen Denizlispor. Deze club moest punt(en) pakken om zich te handhaven in de Süper Lig. Het werd één groot spektakel in Turkije. Zowat heel Turkije schaarde zich achter Galatasaray. Besiktas voorzitter-Yildirim Demirören verklaarde in een persconferentie dat hij Galatasaray als kampioen wil zien in plaats van Fenerbahçe. Galatasaray Vice voorzitter- Adnan Polat verklaarde al wekenlang dat Galatasaray op afloop van de wedstrijden, 20:45, kampioen zou zijn en bracht zelfs t-shirtjes met 20:45 uit in de Galatasaray Store. Fenerbahçe zongen het liedje 'Hindi Baba Hindi'. Dit liedje werd al gezongen door Tuncay na afloop van de Turkse Beker-clash tussen Galatasaray en Fenerbahçe.

Deze zeven dagen ging maar om één wedstrijd: Denizlispor-Fenerbahçe.

Wat er verder allemaal gebeurt is hoef ik niet te vertellen.. Fenerbahçe speelde gelijk met 1-1, en Galatasaray won thuis met 3-0.

Wat een tijd was dat...

#41 Eros, 8 augustus 2009
    Laatst bewerkt: 9 augustus 2009
  2. ugurcanFB

ugurcanFB
    Expand Collapse
    Fenerbahçeli

Lid geworden:
    22 juni 2009
    Leuk Bevonden:
    419
    Ik herriner nog die wedstrijd, ik was een kindje van 10 ofzoiets.. Ik ging met mijn vader en oom naar de Cafe, en kom mijn ogen niet geloven.. Het was ook zo een ku*-cafe, eentje waar de TV te klein was, de zon te vel scheen naar binnen. Ik had gelijk al geen goed gevoel. En toen kwam die wedstrijd, 15 minuten vertraagd..

En dan nog die bal net naast van Appiah, niet te geloven. Iedereen werdt bijna gek in die cafe, en dan zag je nog die getoeter van de Galatasaray-fans.. Een duister moment in mn prille verleden.

3. Legend

Legend
    Expand Collapse
    Galatasaraylı

Lid geworden:
    2 maart 2006
    Leuk Bevonden:
    343
    Fav. speler:
    Wesley Sneijder
    We gaan terug in de tijd. Het is de 26e van februari, dit jaar. Galatasaray treedt in eigen huis tegen het Bordeaux van Laurent Blanc in de eerste fase van het knock-out systeem in de UEFA Cup. In Frankrijk bleef de wedstrijd haken op een remise, je kon er wel donder op zeggen dat er doelpunten zouden vallen.

Ik bestel gelijk 4 cola'tjes voor mijn broertje en vrienden. Cola'tje snel opgedronken, nog circa 3 minuten te gaan voor de wedstrijd en ik dacht bij mezelf dat ik nog snel naar die luxe wc's van de kantine van ZTS moest bezoeken om mijn behoefte snel kwijt te kunnen. Door de urinegeur werd je direct wakker, met de hoop dat het een goede wedstrijd zou worden, en wij Turken eens worden getrakteerd op wat goed geluk en succes in Europa.

Ik loop de wc uit, wil net op mijn stoel zitten, en ik zie Meira al zwaar in de fout gaan. Mijn handen gaan automatisch naar de lege stoel die naast me stond geparkeerd. Bellion scoort, ik geloof m'n ogen niet en kijk vol verbazing naar de stand, waarbij alles en iedereen van Galatasaray wordt getrakteerd op vliegende stoelen, vliegende kinderen, glazen en heel veel gevloek.

Maargoed, ik weer zitten en ik voel een forse hoofdpijn aankomen. Tot de goal van Arda ineens kwam. Het schot was echter zwak, waardoor ik dacht dat de verdediger, die bij de eerste paal stond gemonteerd hem eruit zou verwerken. Een walm van gegil, geschreeuw, nog een kind die door de zaal vloog. Het zou echter niet genoeg zijn, dat maak je nog even duidelijk aan een Galatasaray-leek á la Malinas die achter je zat.

Ik voel rond het einde van de eerste helft nóg een goal aankomen. Het publiek gaat erachter staan, je geniet van de atmosfeer in het stadion die net in de zaal lijkt na te bootsen. UltrAslan begint: ''La la laaa, la la la laaa'' daar luister je op dat moment naar, om te kunnen voelen hoe het publiek zich voelt. Je ziet Kewell opendraaien, uit stand, je gelooft je ogen niet, maar de spiker bevestigd dat de bal zo de kruising in werd geramd. ''Keweaeaeaeelll''. Dit hoorde ik later pas, bij de samenvatting, aangezien ik toen bezig was met stoelen de lucht in trappen uit opluchting.

De tweede helft begint, Galatasaray speelt alsof het een oefenpartijtje tegen het eigen PAF-takim is. Zo simpel werd er getikt, zelfs Baris Özbek was relaxed, en spartelde niet op de grond net als Magikarp van Pokémon. Voordat de commentatorgever de woorden ''gol geliyor'' zei, had ik het ook nog over dat we de 3-1 zouden maken. Lincoln met een korte schaar naar binnen, simpel tikje op Arda en die tikte hem nog simpeler (op zijn zaalvoetbals) achter keeper Ramé. Galavoorstelling hoorde het te worden, maar nee. Chamakh scoort na een simpel één-tweetje, en voordat je je mond kon sluiten van verbazing kwam de gelijkmaker al: Fernando Cavenaghi was enkele minuten geleden het veld opgekomen. Met alle geluk van de wereld, ofwel knullig uitverdedigen, nadat Sanctis er ook lekker overtuigend uitkwam, gaf hij het laatste zetje waardoor de 3-3 een feit werd.

Je dromen zijn vervlogen, net een onopgeloste puzzel van 1000 stukjes. Je wou nog kort de straten opgaan, nog even nababbelen met je vrienden over het kleine succesje dat geboekt werd op weg naar de grote finale in Kadiköy. Je denkt bij jezelf waarom juist Galatasaray dit moet overkomen, waarom juist jouw? Omdat jij het bent? Je gaat aan allerlei rare dingen denken, waarbij de tijd vliegt. Zo ook tijdens deze wedstrijd.

Het is de 90e minuut, Galatasaray vecht, strijdt en verdient een corner. Dikke zucht, jij hebt al het vertrouwen al verloren en kijkt nog even door de zaal naar alle gezichten, waarbij het lijkt dat deze op het punt staan de trekker over te halen en henzelf voor hun kop te knallen uit ellende. Corner van Lincoln is te hoog, te wijd. Hij wordt nog weggekopt, terwijl ze de bal makkelijk konden laten gaan voor een doeltrap. Je ziet de bal wegrollen, uit het 16-meter gebied, je herkent een bepaalde aanloop, je denkt nee geen Sabri; BAM, de bal ligt in de netten. Je kijkt zelfs naar de scheidsrechter, wat zijn beslissing is, en dan pas juich je. Ellebogen, knietjes, halve kopstoten die je ontvangt doordat iedereen zich naar voren begeefd, in hoop dat ze via het scherm zo het stadion in konden vliegen. Je voelt je even kort in het ASY, je bent opgelucht. Zwaar opgelucht. Opgelucht en de gelukkigste man van de wereld.

#43 Legend, 9 augustus 2009
    Laatst bewerkt: 9 augustus 2009
  4. ArdaTuran1905

ArdaTuran1905
    Expand Collapse
    Galatasaraylı

Lid geworden:
    8 juni 2009
    Leuk Bevonden:
    0
    Fenerbahce had 81p volgens mij

5. BJKMaster

BJKMaster
    Expand Collapse
    Administrator

Lid geworden:
    10 januari 2006
    Leuk Bevonden:
    1.115
    Fav. clubs:
    Besiktas
    Fav. speler:
    Şifo Mehmet
    Sticky gemaakt!

6. bastro

bastro
    Expand Collapse
    Galatasaraylı

Lid geworden:
    8 september 2008
    Leuk Bevonden:
    661
    Aglattin Eros kardesim beni vallahi. Ne sampiyonlukta be[thumb]

7. NusretS55

NusretS55
    Expand Collapse
    55
    Galatasaraylı

Lid geworden:
    1 september 2008
    Leuk Bevonden:
    566
    Kippevel als ik die beelden weer bekijk. Ama uzun surmustu be o gun. Hata het was 16 min.

8. Major_Steelbone

Major_Steelbone
    Expand Collapse
    Galatasaraylı

Lid geworden:
    21 januari 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    We gaan nog iets verder terug in de tijd. Het is dinsdag 3 april 2001. Galatasaray staat als eerste Turkse ploeg ooit in de kwartfinale van de Champions League. De tegenstander het grote Real Madrid. Het grote Real Madrid dat dat seizoen al door Galatasaray was verslagen in de strijd om de Super Cup.

Dat jaar kijk ik alle CL wedstrijden samen met mijn neef bij mij thuis. Ik weet nog dat ik kapot ging van de spanning en me kapot ergerde aan Canal + commentator Willem van Hanegem die de Turken weinig kans toedicht tegen het sterrenensemble van Real ook al wordt de eerste wedstrijd in de " hel van Istanbul" gespeeld.

De eerste helft verloopt rampzalig. Een ongedekte Helguera kopt de 1-0 binnen uit een vrije trap en Makelele schiet de 2-0 binnen na alweer concentratieverlies in de defensie. Galatasaray speelt mak, zwak, inspiratieloos, futloos en is een schim van zichzelf. Het is duidelijk dat ze wakker geschud moeten worden. Het wakker schudden gebeurt door Lucescu in de kleedkamer. Hij scheldt de spelers helemaal de huid vol en zoekt ruzie met Hagi die rondwandelde op het veld. Als hij klaar is met Hagi , richt hij zijn aandacht op Jardel en deelt hem ook mee dat hij zijn taken niet naar behoren uitvoert. Jardel, als de b*tch die hij is begint zijn kleren uit te doen en zegt dat hij niet meer het veld op gaat. Hagi en Bulent springen tussenbeide en weten hem over te halen. Galatasaray is weer wakker.

De reclame is voorbij en de eerste woorden van Willem van Hanegem staan me nog in het geheugen gegrift:" Ja ze noemen het wel de Hel van Istanbul, maar volgens mij is iemand vergeten het vuurtje aan te steken. Real is duidelijk twee maten te groot en ik zie het nog wel 5-0 of meer worden in de tweede helft. "
    Ik wil het liefst door de TV heen springen om die vuile, vieze glimlach van zijn kop af te rammen.
    De andere commentator lacht nog Lucescu en zijn wissels uit aan het begin van de tweede helft: Fatih Akyel voor Capone en Bulent Akin voor Suat Kaya. " Een verdedigende middenvelder en een rechtsback er in zitten terwijl je 2-0 achter staat, wat frappant zeg."
    Ik raak helemaal opgefokt door dat arrogante Nederlandse commentaar.

Ik ben echter niet de enige die opgefokt is geraakt, de spelers van Cimbombom beginnen furieus aan de tweede helft en Real Madrid weet niet wat ze overkomt. De wissel van Fatih blijkt een gouden wissel te zijn, want Fatih Akyel overklast en uitrent Roberto Carlos en speelt de wedstrijd van zijn leven.
    Umit Davala schiet uit een penalty koelbloedig de 1-2 binnen. Fatih Akyel komt voor de zoveelste keer de rechterflank afstormen en geeft een pass aan de vrijstaande Hasan Sas; 2-2.
    Een kwartier later komt Fatih Akyel alweer tot de achterlijn, Roberto Carlos kan hem alweer niet tegengehouden, hij heeft Roberto Carlos tot zijn b*tch gedegradeerd. Fatih geeft de voorzet, Jardel staat bij de penaltystip te wachten om de voorzet binnen te knikken, komt de voorzet aan is de vraag?
    Fatih Akyel houdt zijn adem in. Ik hou mijn adem in. Mijn neef houdt zijn adem in . Ali Sami Yen houdt zijn adem in. Heel Turkije houdt zijn adem in. Een doodse stilte valt.

SUPERRRR MARIOOO JARDELLLLL

YouTube - GALATASARAY 3-2 Real Madrid

#48 Major_Steelbone, 21 september 2009
    Laatst bewerkt: 22 september 2009
  9. bastro

bastro
    Expand Collapse
    Galatasaraylı

Lid geworden:
    8 september 2008
    Leuk Bevonden:
    661
    O zaman 12 yasindaydim. Ilk yari dudugunden sonra babam yataga yolladi bir cacik olmaz diye. Sabah bir kalktim maci 3-2 almisiz.

10. Eros

Eros
    Expand Collapse
    Galatasaraylı

Lid geworden:
    27 januari 2007
    Leuk Bevonden:
    744
    Fav. clubs:
    Galatasaray
    Fav. speler:
    Felipe Melo
    Jaa pff ik zou die wedstrijden echt meegemaakt willen hebben. Super Cup Uefa Cup CL dat waren prachtige tijden. We hebben behoefte aan mooie CL-wedstrijden. Yeter artik ya UEFA MUEFA.

11. Florya

Florya
    Expand Collapse
    Swiss Guard
    Moderator

Lid geworden:
    8 september 2006
    Leuk Bevonden:
    3.755
    Geweldige tenue van Metin op de 3de foto.

12. Arda10

Arda10
    Expand Collapse
    Galatasaraylı

Lid geworden:
    7 december 2009
    Leuk Bevonden:
    0
    Ne maçlar olmus beee :)

Real Madrid, AC Milan, Arsenal, Dortmund, Barcelona ve daha niceleri :)

10 sene olmus, UEFA Kupasi :D

13. ultrAsGS

ultrAsGS
    Expand Collapse
    Jeugdspeler

Lid geworden:
    24 oktober 2009
    Leuk Bevonden:
    12

Hagi vs Galatasaray

14. ultrAslan_03

ultrAslan_03
    Expand Collapse
    Galatasaraylı

Lid geworden:
    18 januari 2006
    Leuk Bevonden:
    0
  15. Arslan

Arslan
    Expand Collapse
    Galatasaraylı

Lid geworden:
    12 januari 2006
    Leuk Bevonden:
    3.759
    "Taçsiz Kral" Metin Oktay 2/2/1936 - 13/9/1991

16. bastro

bastro
    Expand Collapse
    Galatasaraylı

Lid geworden:
    8 september 2008
    Leuk Bevonden:
    661
    Kendisini saygiyla aniyoruz. Allah rahmet eylesin

17. ultrAsGS

ultrAsGS
    Expand Collapse
    Jeugdspeler

Lid geworden:
    24 oktober 2009
    Leuk Bevonden:
    12
    Ruhun sad olsun Tacsiz Kral seni unutmayacagiz.
    Su gunde parcali formayla cikmiyoruz ya yaziklar olsun!!

18. Kewelll

Kewelll
    Expand Collapse
    Galatasaraylı

Lid geworden:
    5 augustus 2009
    Leuk Bevonden:
    2

saygiyla aniyoruz.

19. ReAction

ReAction
    Expand Collapse