Welkom op VoetbalPortaal

Wil je ook meepraten over het Turks voetbal en al het andere voetbal in de wereld?

Registreer je dan volledig gratis en doe mee!

Ik wil lid worden

Galatasaray - Fenerbahce (te vroeg geopend)

Discussie in 'Voetbal Blogs' gestart door Wakizashi, 10 maart 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Wakizashi

Wakizashi
    Expand Collapse
    Fenerbahçeli

Lid geworden:
    7 april 2008
    Leuk Bevonden:
    691
    Over een paar weken staat de heetste derby van de wereld in de hel van het Ali Sami Yen weer voor de deur. Opmerkelijk is dat Fenerbahce in de laatste 10 jaar drie keer wist te winnen in deze hel en Galatasaray niet eens een gelijkspel behaalde in onze arena maar goed dat is momenteel niet echt relevant.

De straten van Turkije zullen compleet leeg zijn wanneer deze derby aanbreekt.
    Waar klassiekers in Nederland haast nooit meer bekeken worden wordt er in Turkije volop uitgekeken naar derby wedstrijden en dan vooral deze derby.

Zo schreven de Turkse kranten destijds bijvoorbeeld meer over de derby tussen Galatasaray en Fenerbahce in plaats van over de play-off wedstrijden tegen Zwitserland voor het WK in 2006. Je kan dus goed begrijpen dat vooral deze derby alles en iedereen in zijn ban heeft in Turkije.

De laatste derby in het Ali Sami Yen zal bekend staan als de zwarte derby, nog nooit was er zo'n erge ruzie uitgebroken tussen de spelers sinds de jaren 40 waar er toen 9 spelers van Fenerbahce geschorst werden en 8 van Galatasaray, deze derby komt dus mooi op een tweede plek.

Lugano was de aanstichter van deze hele poppenpast wat eindigde in een rode kaarten zee voor veel Turkse internationals die een hechte band met elkaar hebben. Lugano is een echte Zuid-Amerikaan en weet hoe je je tegenstander het beste een schorsing op kan leggen, dit werd hem zelf uiteindelijk ook fataal want ook hij werd geschorst.

Ook de Europese media was het niet onopgemerkt gebleven en zo gingen de beelden van deze zwarte derby de hele wereld over. In het koffiehuis zaten ook een paar Nederlanders en die zeiden dat zelfs een wedstrijd tussen Feyenooit en Ajax niet eens zo intens was, de emotie spat ervan af bij de Turkse clubs en dan vooral het plaatje van Lincoln en Carlos wat duidelijk aangeeft dat deze wandaden een verkachting voor het voetbal zijn.

Sinds het hooliganisme is aangewaaid vanuit Engeland, is het Turkse voetbal drastisch veranderd qua publiek. Je club aanhangen staat gelijk aan je religie aanhangen, je bent daarnaast bereid om veel te doen voor je club. Er zijn zelfs mensen die messen trekken om dit extra kenbaar te maken, je moet wel heel erg dom en levensmoe zijn wil je het Aziatische gedeelte van Istanbul betreden met een Galatasaray shirt of het Europese gedeelte van Istanbul betreden met een Fenerbahce shirt. De Bosporus brug maakt hier de onderscheid tussen de twee clubs en hun grondgebied, het lijkt net een spelletje C&C maar dan vele malen heftiger.

Voor de jaren 80 was alles niet zo heftig, het was vroeger dood normaal dat je ook fan was van de spelers van de tegenpartij, zo waren Metin Oktay en Lefter door iedereen geliefd, of je nu Galatasaray of Fenerbahce supporter was. Ook de afscheidswedstrijd van Metin Oktay is een legendarische momentopname waar Oktay en Can Bartu van shirtje wisselen, een beeld wat je misschien nu niet meer zal meemaken, vroeger waren de tribunes netjes 50/50 verdeeld en kon je gewoon gemengd een wedstrijd kijken, tegenwoordig is dat niet mogelijk zonder het risico te lopen dat je eindigt tussen 6 planken.

Daum is van plan om Alex en Deivid voorin op te stellen tijdens deze derby, het plan is om met afstandsschoten deze wedstrijd te beslissen. Daum durft het niet aan om zijn eigen spel te spelen in een stadion wat grotendeels gevuld zal zijn met supporters van de tegenpartij. Fenerbahce zal dus erg terughoudend spelen en niet al teveel op de helft van Galatasaray ronddwalen alhoewel mij dit wel het beste lijkt omdat Galatasaray achterin extra breekbaar is omdat Rijkaard niet afwijkt van het 4-3-3 systeem.

Bij Galatasaray zullen Keita en Jo denk ik belangrijke schakels worden, Santos kan het beste Carlos even bellen om te vragen hoe je Keita in bedwang moet houden, over Vederson wil ik niet beginnen want dan krijg ik hoofdpijn, hij zal waarschijnlijk gewoon bankzitter zijn tijdens dit beladen duel. Voor Jo vertrouw ik volledig op Lugano, het enige nadeel is dat Lugano een tijdbom naast zich heeft lopen. Ik hoop dat Daum beseft dat Bilica op de bank thuis hoort voordat deze derby aanbreekt anders gaan we zwaar op ons bek.

De Leeuwen tegen De Gele Kanaries.

Als deze beladen derby in een gelijkspel eindigt kan het nog leuk worden met een hijgende Bursaspor en Besiktas in onze nekken, maar de kans dat het eindigt in een gelijkspel acht ik zeer klein.

2. Öztürk-70!

Öztürk-70!
    Expand Collapse
    Galatasaraylı

Lid geworden:
    24 oktober 2009
    Leuk Bevonden:
    15
    Mooi geschreven Waki.
    Insallah bu sefer biz kazanan oluruz.

3. Arslan

Arslan
    Expand Collapse
    Galatasaraylı

Lid geworden:
    12 januari 2006
    Leuk Bevonden:
    3.682
    Waki, ik weet niet wat je mankeert de laatste tijd maar je lijkt een beetje de weg kwijt jongen.

ten 1e. Is het traditie dat wedstrijdtopics op zijn vroegst pas op de woensdag voorafgaand aan het duel mogen worden geopend.

Dit duel is pas over drie weken, dus dit slaat nergens op.

ten 2e. Is het tevens een ongeschreven regel dat fans van de thuisspelende ploeg de topics openen. In dit geval is het recht dus voorbehouden aan een Galatasaray-er.

Ik waardeer je inspanningen op het forum, maar ik moet je zo langzamerhand tegen jezelf in bescherming nemen lijkt het wel.

Topic gaat dicht, en wordt niet meer geopend. De beschouwingen die zeker de moeite waard kunnen zijn, worden eventueel meegenomen in een nieuw te openen topic op 24 maart 2010. Voorwaarde hier is dat deze teksten daadwerkelijk authentiek zijn en niet gekopieerd zijn van een gebande poster.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel deze pagina!

Momenteel bekijken (Leden: 0, gasten: 0) actieve gebruikers dit onderwerp