Welkom op VoetbalPortaal

Wil je ook meepraten over het Turks voetbal en al het andere voetbal in de wereld?

Registreer je dan volledig gratis en doe mee!

Ik wil lid worden

Een jaar om niet te vergeten - 2009

Discussie in 'Voetbal Blogs' gestart door ugurcanFB, 29 december 2009.

1. ugurcanFB

ugurcanFB
    Expand Collapse
    Fenerbahçeli

Lid geworden:
    22 juni 2009
    Leuk Bevonden:
    419
    Een jaar om niet te vergeten - 2009

Tja, je zou het niet denken maar daar zijn we alweer eind december, over een paar dagen is het niewjaarsdag. De tijd vliegt, zeker 2009 voor mij. Het waren soms hectische tijden gemixt met fantistische tijden. In deze blog ga ik de voetbalhoogte- en dieptepunten van dit jaar samenvatten..

Chelsea-Liverpool​

14 April; Wie herrinert zich de wedstrijd tussen Chelsea en Liverpool niet? Het was rond 8 uur toen ik thuis kwam. Het beloofde een prachtige CL-avond te worden, alles was gereed, thee was gemaakt en de snacks lagen in handbereik. Ik was perfect voorbereid op een geweldige avond, maar toch kreeg ik gelijk een domper te verwerken. Ik, als Liverpool-fan, hoordde dat Gerrard helaas niet mee deed. Mijn hoop was op een overwinning van Liverpool was al miniem, en na deze nieuws gehoord te hebben was het niet gestegen. Chelsea had op Anfield een overwinning van 3-1 geboekt en dus was een overwinning met 2 goals verschil een must voor Liverpool. De wedstrijd begon rommelig, totdat Terry een overtreding op Torres maakte. Met een prachtige trap verastte Aurelio Chech volkomen. Na een paar minuten kreeg Liverpool een vrije trap op ongeveer hetzelfde plaats waar Aurelio had gescoord, en ook deze keer was het raak. Ivanovic hielp Mascherano onderuit en het was een penalty. Xabi Alonso schoot genadeloos in de linkerhoek, Liverpool stond weer gelijk. Uiteindelijk vloot de scheids voor rust. Ik was natuurlijk zeer blij, het was een prachtige 1e helft. Na mijn plaspauze kroop ik weer terug in mijn comfortabele bank en wachtte op de 2e helft. Het begon niet zoals verwacht, na een rush van Anelka op de rechterflank scoorde Drogba de 1-2. Alsof het niet genoeg was, maakte Alex met een prachtige knal over 30 meter de 2-2. Alle hoop was weg, de prachtige YouNeverWalkAlone-sfeer was veranderd in snikkende fans. De 3-2 viel uiteindelijk ook nog door de schot van Lampard, die uiteindelijk nog lichtelijk werd getoucheerd door Reina. Voor mij was er geen reden meer om te kijken, maar mijn vader wou hem afkijken. Nadat ook Torres het veld had verlaten voor N'Gog, kwam oppeens daar de 3-3. Na gerommel op de 16, kwam de bal bij Lucas die hard uithaalde en uiteindelijk via Essien scoorde. Was er toch nog een wonder op komst? Het publiek van Liverpool ging er maar weer eens achterstaan. Na een voorzet van Aurelio, wie anders, was daar Kuyt die scoorde via zijn hoofd. Ik sprong van de bank af en geloofde heilig in een wonder. Toch was daar uitendelijk weer Lampard, die met een prachtige schot Reina verastte. Het wonder van Stamford Bridge zat er niet in en Liverpool werd uitgeschakeld. Nog nachten droomde ik dat ik in het rode shirt van Liverpool 2x scoorde en Chelsea uitschakelde.

Real Madrid - Barcelona

2 Mei; We gaan verder naar Santiago Bernabeu, de thuishaven van Real Madrid. Op het programma stond de wedstrijd tegen Barcelona, de alles-of-niets wedstrijd van het seizoen. Real stond vlak achter Barça en bij een overwinning van Real Madrid zou de titelstrijd weer helemaal open liggen. Buiten het feit dat het van groot belang was voor het kampioenschap, was het toch ook een van de grootste wedstrijden op het heelal; El Classico.
    Ik was niet thuis maar had toch op het laatste moment een pc kunnen regelen waardoor ik het toch kon bekijken. Real begon goed aan de wedstrijd, en kwam op voorsprong door een van de meest onderschatte voetballers Higuain. Antwoord van Barcelona kwam al heel snel, Henry werd weggestuurd door een prachtige pass van Messi en daar was de 1-1. Al snel kwam de 1-2 van Barcelona, na een vrije trap van Xavi scoorde Puyol via het hoofd. Bernabeu was al snel stil. Vlak na de goal van Puyol kreeg Raul nog een levensgrote kans, maar kwam net een stap tekort. Real was beter maar Barcelona counterde dodelijk. De 1-3 kwam na een hele grote fout van Diarra, waarna Messi met buitenkantje links de bal in de verre hoek plaatste. Toch kwam Real nog terug, Robben gaf hard voor en Sergio Ramos scoorde met het hoofd de 2-3. Het was een knotsgekke wedstrijd, waar niemand aan gedacht had. Toch was het weer Sergio Ramos die een hele grote fout maakte, hij liet Henry helemaal vrij en door een prachtige steekpass van Xavi scoorde Henry onder Cassilas door. Alsof het niet genoeg was, maakte de briljante voetballer Messi de 2-5 door Cassilas te foppen met de bekende fakeshot van PES. Het slotakkoord kwam van Barcelona, Pique scoorde heel slim uit de draai, 2-6. Het was duidelijk dat Barcelona een maatje te groot was, Real werd thuis vernederd. Op de tribune werd luid de naam van Messi gescandeerd, en na afloop was het ; Visca el Barca!

Chelsea-Barcelona​

6 mei; 3 dagen na de afstraffing van Barca in Madrid, stond de kraker tussen Chelsea en Barcelona op het programma. De thuisduel in Catalonie eindigde in 0-0, dus Barcelona moest aan de bak. Het was een taktisch schouwspel van Hiddink vs. Pep oftewel Anti-voetbal vs. Droomvoetbal. Anti-voetbal of niet, effectief was het wel. Chelsea liet Barcelona tot haar eigen helft komen, maar daarna was er niet echt iets te halen voor de Catalanen. Essien had Xavi in zijn broekzak, en Messi kon moeilijk ontsnappen van (C)Ashely Cole. Chelsea kwam zelfs voor in de eerste helft voor door een prachtige goal van Essien. Na een pass van Lampard die werd geraakt door een Barca-speler, kwam de bal in de lucht en Essien nam de bal zonder na te denken prachtig op zijn slof; 1-0. Barcelona probeerde iets te forceren in de 2e helft, maar telkens was daar de ijzersterke verdediging van Chelsea. Het leek alsof Hiddink de ultieme formule had gevonden voor de ziekte Barcelona. Toch was daar een opvallende persoon die Chelsea meerdere malen tegen werkte; de scheidsrechter. Een onmisbare handsbal van Pique werd niet gezien. Heel Chelsea was in rep en roer, Drogba ontplofte bijna. Ook al stond Chelsea voor, moest dit een 100% penalty zijn voor Chelsea. Afijn, niks aan de hand omdat Chelsea nog steeds 1-0 voor stond. In de 89ste minuut feliciteerde Pep Hiddink alvast met de overwinning. Toch hadden vele te vroeg gejuigd, in de 91ste minuut was daar opeens El Blanqiute ( Iniesta ) met een onhoudbare schot voor Cech. Heel Stamford Bridge was in opslag stil, boze Chelsea-spelers en huilende fans. Toch leek daar gerechtigheid aan te komen, op de alles-of-niets aanval van Chelsea kreeg Ballack een hele grote kans op de 2-1. Weer was daar een hand van een Barcelona-speler nodig om de goal te voorkomen, Eto'o stopte de bal met zijn arm. Ik weet niet wat de scheids in gedachte had, maar dit was werkelijkwaar te belachelijk voor woorden. Hij gaf geen penalty, waarna Ballack hem achtervolgde met zijn bekende rush maar het hielp niks. De voetbalwereld was een dramatische ervaring rijker. In Liverpool keken de Liverpool-fans met blijdschap naar de wedstrijd. Misschien is de beste uitdrukking voor Chelsea wel: Karma is a b*tch.

Eind van de competitie;

Turkije

We zijn aangekomen aan het eind van 2008/2009. Fenerbahce en Galatasaray beleefde een rampjaar, terwijl Besiktas de dubbel pakte. Volgens de fans van Fener en Galatasaray lag het aan Fener en Galatasaray dat Besiktas kampioen werd, maar eerlijk is eerlijk; Besiktas verdiende de kampioenschap. Ook de beker was prooi voor Besiktas, Fenerbahce (de team die al jaren smacht naar de beker) werd in de finale met 4-1 verslagen.

Nederland

In Nederland werd een team kampioen van wie niemand het verwachtte, niet Twente maar de AZ van Louis. Na een rampjaar waar van Gaal bijna werd ontslagen, flikte hij het toch weer. Het was ook maar de vraag of AZ Louis en spelers als Schaars en El Hamdilou kon behouden. AZ word terecht kampioen van de Mickey Mouse competitie, terwijl Ajax weer niet kampioen word. Ook PSV had geen goeie jaar achter de rug, ze eindigen 4e. Voor Feyenoord zat Europees voetbal er weer niet erin, en de schulden werden steeds hoger. Zwaarder geschut werd ingeschakeld, Mario Been en Leo Beenhakker werden aangesteld als respectievelijk coach en Technisch Directeur. De KNVB beker ging naar een team die nog nooit een prijs heeft gewonnen, namelijk Heerenveen.

Italie

In Italie was het sinds de Gokschandaal een eentonige competitie geworden. Internazionale was heerser, Milan, Roma en Juventus probeerde bij te blijven. Ook dit jaar werd Inter weer kampioen, terwijl Roma een rampjaar beleefde. Milan, Juventus en Fiorentina mochten de CL in, terwijl Genoa en Roma UEFA cup gingen spelen.

Engeland

De grote vraag die Engeland bezig hield was of Ronaldo in Manchester zou blijven. Het voetbal in Engeland ging ondertussen gewoon door, Arsenal eindigde weer zonder prijzen. Manchester werd uiteindelijk kampioen, terwijl Liverpool weer geen kampioen werd. Ook Chelsea beleefde geen goeie jaar, Scolari werd vroeg in het seizoen ontslagen en ook Hiddink kon Chelsea geen kampioen maken. De FA-cup ging wel naar Chelsea, waardoor Hiddink toch een prijs binnen haalde. Ferguson was weer eventjes de man in Engeland, terwijl Wenger en Benitez toch moesten nadenken wat er fout ging.

Spanje

In Spanje was het het jaar van Barcelona. Barcelona werd kampioen door de kraker uit tegen Real Madrid te winnen en ook Bilboa werd in de finale van de beker overklast. Real was vroeg in het seizoen uitgeschakeld voor beker en CL en ook Atletico en Villareal konden geen potten breken in Europa. Uiteindelijk was het Barcelona die de eer van Spanje hoog hield, Barcelona haalde de CL, beker en de competitie binnen. De treble was een feit in het eerste jaar van Pep. Xavi, Iniesta en Messi waren zonder twijfel de beste spelers van het seizoen.

Champions League

Weer een prachtige Champions League jaar voorbij. Het was toch wel de jaar van de Engelse dominatie, waarbij 3 van de halve finalisten een Engelse ploeg was. Toch ging de titel naar Barcelona, in de finale werd Manchester United verslagen met 2-0. Voor Barcelona was het jaar compleet.

Ronaldo naar Real Madrid​

11 juni; Na lang speculatie was het dan eindelijk zo; Ronaldo gaat naar Real. Het was niet zomaar een transfer, maar de transfer van het jaar. Voor maar liefst 93 miljoen euro gaat C.Ronaldo naar Madrid en word het de duurste speler aller tijden waarmee hij Zidane aflost. De beste speler van de wereld was heel gelukkig met zijn transfer. De nummer 7 was al bezet door clubicoon Raul, dus werd het vanaf nu C9. Kan hij de verwachtingen waar maken? Ook Real was nog niet klaar met shoppen. Kaka, Albiol, Alonso, Granero en Arbeloa werden gehaald. Totaal transferbedrag ; 250 miljoen euro.

Enke

10 november; De nieuwe jaar was al volop in gang en ook met Hannover ging het goed. Ze stonden keurig in de middenmoot en mochten naar boven kijken. Geheim achter het succes was natuurlijk de keeper van die Manschaft Robert Enke. Betrouwbare keeper die ook nog een tijdje bij Barcelona en Fenerbahce heeft gekeept. Tot op de dag van 10 november, Enke wordt dood aangetroffen bij een spoorwegovergang. Het blijkt dat Enke zelfmoord heeft gepleegd. Enke leed al jaren aan zware depressie, en heeft ook nog zijn dochter verloren. Hij laat zijn 2-jarige geadopteerde dochter achter en zijn vrouw achter. Enke werd 32 jaar oud.

Argentinie-Peru​

11 oktober; Een wedstrijd die ik nooit ga vergeten. Het was een cruciaal duel voor Argentinie, die moest winnen. Met een compleet nieuwe elftal zonder spelers als Tevez en Aguero begon Argentinie aan het duel. Wel was er plaats voor de debuut van Higuain en ook Messi was weer van de partij. Wedstrijd begon met een paar kansjes voor Peru en Argentinie, maar echt gevaarlijk werden de beide teams niet. Totdat de sterspeler van Real zijn debuuttreffer maakte, Higuain scoorde de 1-0. Wedstrijd was nog niet gespeeld, Peru kwam terug en kreeg hele grote kansen. Uiteindelijk scoorde Peru de 1-1 na een rommelige situatie in de 16, het leek gedaan met Maradonna. Toch gebeurde het, Palermo scoorde in de allerlaatste minuut de 2-1. Heel Argentinie was in volle vreugde en ook Maradonna kon het niet laten om een buikglijder te doen. Een wedstrijd waarbij Peru minstens 1 punt had verdiend, maar toch Argentinie met de winst ervandoor gaat. Palermo is de grote held, Argentinie heeft weer kans op de WK.

Ierland-Frankrijk

18 november; We gaan naar een dag die altijd in de geschiedenisboeken zal blijven. Ierland staat verdiend met 1-0 voor en gaat stunten. Trappatoni staat op het punt om Frankrijk uit te schakelen. Nog een paar minuten, totdat daar de goal komt van Gallas. Heel Frankrijk vliegt van de bank af en Domenech is ongekend blij. Toch is er iets opvallend aan de goal, namelijk de aanname van Henry. De spelers van Ierland kunnen het niet geloven, hoe in Godsnaam kan de scheidsrechter de handsbal niet hebben gezien!? Henry, die bekend staat om zijn sportiviteit, neemt hier de bal heel opzichtig mee. Is er toch een complottheorie aan de gang tegen kleine landen? Moest Frankrijk doorgaan? Vragen die de directeur van de Ierse bond zich hardop afvraagt. Feit is dat Frankrijk naar het WK gaat, en Ierland niet. Deze zwarte dag zal voor altijd in de Ierse geschiedenis bij blijven, en ook de verlangen naar revanche is niet te onderschatten. Wie weet?

Tot slot wens ik iedereen een fijna jaarwisseling & gelukkig 2010.

2. Tschai

Tschai
    Expand Collapse
    Beşiktaşlı

Lid geworden:
    27 maart 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Geweldig...ik hoopte al op zo'n blog...van wie dan ook!

3. ersan

ersan
    Expand Collapse
    Galatasaraylı

Lid geworden:
    10 juli 2009
    Leuk Bevonden:
    126
    Prachtig stukje. Echt vet om te lezen, en herinneringen terug te halen.
    :D

Goed bezig!

4. Mariachi

Mariachi
    Expand Collapse
    Beşiktaşlı

Lid geworden:
    4 november 2007
    Leuk Bevonden:
    2.194
    Ellerine saglik.

5. ARDA66MESSI10

ARDA66MESSI10
    Expand Collapse
    Galatasaraylı

Lid geworden:
    26 juni 2009
    Leuk Bevonden:
    111
    Fav. clubs:
    Galatasaray
    Fav. speler:
    Muslera, Melo
    Eline saglik, cok guzel olmus

6. ugurcanFB

ugurcanFB
    Expand Collapse
    Fenerbahçeli

Lid geworden:
    22 juni 2009
    Leuk Bevonden:
    419
    Dankjewel allemaal voor de reacties, aangezien ik geen thump up kan doen doe ik het zo!

7. Debrayli

Debrayli
    Expand Collapse
    Galatasaraylı

Lid geworden:
    22 juli 2009
    Leuk Bevonden:
    154
    mooi geschreven. Eline saglik

8. Taraftar

Taraftar
    Expand Collapse
    Fenerbahçeli

Lid geworden:
    20 december 2009
    Leuk Bevonden:
    2
    Mooi Stuk,maar in de beker hadden we 4-2 verloren IPV 4-1.

9. Mariachi

Mariachi
    Expand Collapse
    Beşiktaşlı

Lid geworden:
    4 november 2007
    Leuk Bevonden:
    2.194
    AZ'in DSB fiaskosu'da bu listenin icine girer. Sampiyonluktan iflas'a.

10. Wakizashi

Wakizashi
    Expand Collapse
    Fenerbahçeli

Lid geworden:
    7 april 2008
    Leuk Bevonden:
    691
    Weet je wat ik niet snap, je zegt wel dat Ierland op het punt stond om de Fransen uit te schakelen maar vergeet niet dat de Fransen een week eerder met 1-0 wonnen.

Het zou dus uitlopen naar een verlenging, dat noem niet echt op de rand van uitschakeling staan want Frankrijk kon net zo goed een legale treffer maken en zo de 1-1 vinden.

Deel deze pagina!

Momenteel bekijken (Leden: 0, gasten: 0) actieve gebruikers dit onderwerp