Welkom op VoetbalPortaal

Wil je ook meepraten over het Turks voetbal en al het andere voetbal in de wereld?

Registreer je dan volledig gratis en doe mee!

Ik wil lid worden

De laatste Samurai.

Discussie in 'Algemeen Blogs' gestart door Wakizashi, 10 maart 2010.

1. Wakizashi

Wakizashi
    Expand Collapse
    Fenerbahçeli

Lid geworden:
    7 april 2008
    Leuk Bevonden:
    691

Toen ik The Last Samurai voor het eerst in de bioscoop zag was ik echt weggeblazen. Ik denk dat geen een film de Japanse historie en cultuur zo mooi in beeld brengt. De film is compleet opgenomen in Nieuw Zeeland maar dat mag de pret natuurlijk niet drukken. Ik ben zelf overigens een groot fan van de Japanese cultuur en ben een verzamelaar van allerlei Japanse dingen die centraal staan voor deze cultuur, van samuraizwaarden tot aan origami figuurtjes.

Terugkomend op deze film, de film verteld het verhaal van de laatste samurai. Hierin wordt niet verwezen naar Cruise (Totale miscast) die als enige blijft leven aan het einde van de film maar naar de laatste samurai die uiteindelijk door het Japanse imperialistische leger vernietigd worden.

De keizer van Japan beslist uiteindelijk dat de verwestering en modernisering van Japan niet ten koste mag gaan van de echte cultuur, namelijk de samurai cultuur. Deze cultuur keert hedendaags nog sterk terug in Japan. Zo worden er nog talloze samurai films gemaakt en droegen soldaten van het Japanse leger in de tweede wereldoorlog een samurai zwaard aan hun zij mochten ze zonder ammunitie komen te zitten. Helaas hebben mensen vernietiging nodig om iemand zijn waarde in te zien zo ook met Herman Brood, de beste man was dood en plots had iedereen interesse, het zelfde geval met Michael Jackson. In Japan begon men zich pas te beseffen wat ze kapot gemaakt hadden toen het al weg was.

Japanners leven met een erecode en dat laat deze film ook duidelijk zien, eervol leven of eervol sterven, onderdrukking en verwaarlozing is niet aan de orde, ook dit is iets wat afstamt van de samurai. Een samurai zou zijn eigen leven ontnemen mocht hij gefaald hebben, maakt niet uit in welk opzicht, een verloren veldslag of zelfs een simpele teleurstelling van de krijgsheer was al voldoende om een tanto in je maag te steken, de samurai geloofde dat de ziel in de maag zat en alleen op deze manier eruit kon komen, je sneed dus je maag open om je ziel te bevrijden, het was een zeer pijnlijke dood.

Japanners en Turken zitten dichter bij elkaar dan je denkt, toen het Ottomaanse rijk een schip met de naam Ertugrul vol met geschenken voor de Japanse keizer naar Japan stuurde zonk deze aan de Japanse kust op een tragische wijze. Japanse matrozen wisten vele Turkse matrozen te redden van een verschrikkelijke dood, sindsdien is de band tussen Japan en Turkije nooit kapot gegaan, de Turkse overheid betaalde dit terug door Japanse burgers die vast zaten in Teheran over te vliegen naar Japan. Ataturk is overigens een zeer bekende naam in Japan, een zeer geliefd en gerespecteerd persoon. Ataturk zijn heldendaden in de eerste wereldoorlog en de Turkse onafhankelijksheidoorlog doen veel Japanners denken aan hun eigen oorlog die ze voerden met indringende Amerikanen tijdens de tweede wereldoorlog.

Japan staat tegenwoordig bekend als een rijk land waar de nieuwste vormen van technolgie aan de orde is, heel veel dingen die we in Europa pas geintroduceerd krijgen is in Japan alweer een half jaar oud. Japan is een land wat haar verleden en rijke historie niet makkelijk vergeet, ze blijven hoe dan ook trots op hun worstels, en dat is maar goed ook.

#1 Wakizashi, 10 maart 2010
    Laatst bewerkt: 10 maart 2010
  2. el mundo

el mundo
    Expand Collapse
    Galatasaraylı

Lid geworden:
    17 september 2009
    Leuk Bevonden:
    177
    Zeer mooi stukje tekst! De Japanse cultuur is inderdaad one of a kind.
    Toch een kleine opmerking: maak maar van een half jaartje vooruitgang, een paar jaar vooruitgang in de technologie. Ik ben er de afgelopen twee zomers geweest.

3. Tschai

Tschai
    Expand Collapse
    Beşiktaşlı

Lid geworden:
    27 maart 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Vond het een mooi film, maar lang niet zo episch als had gekund...

4. Arslan

Arslan
    Expand Collapse
    Galatasaraylı

Lid geworden:
    12 januari 2006
    Leuk Bevonden:
    4.054
    Ik heb ook veel sympathie voor Japan en het Japanse volk.

5. Wakizashi

Wakizashi
    Expand Collapse
    Fenerbahçeli

Lid geworden:
    7 april 2008
    Leuk Bevonden:
    691
    Het einde van deze film is magisch.

Je ziet duidelijk het verschil tussen een geweer en het zwaard.
    De Samurais kiezen ervoor om te vechten met het zwaard en zo ten onder te gaan.

Dit is misschien nog veel mooier dan de film 300, die gasten hadden echt veel eer.
    Je moet echt veel lef hebben wil je geweren en kanonnen bestrijden met zwaarden.

#5 Wakizashi, 13 april 2010
    Laatst bewerkt: 13 april 2010
  6. el mundo

el mundo
    Expand Collapse
    Galatasaraylı

Lid geworden:
    17 september 2009
    Leuk Bevonden:
    177
    Als je van dergelijke films houdt, raad ik aan om de authentieke Japanse samurai films eens te bekijken (oa Zatoichi, Twilight Samurai, Seven Samurai). Daarnaast heb je ook zeer goede anime zoals Rurouni Kenshin, Samurai Champloo enz.

En Waki check het einde van Bruce Lee's 40 jaar oude 'Fist of Fury'. [happy]
    Wapenloos...

7. Wakizashi

Wakizashi
    Expand Collapse
    Fenerbahçeli

Lid geworden:
    7 april 2008
    Leuk Bevonden:
    691
    Ik weet het, ik heb vele van die films al gezien.

Bruce Lee zijn films kan ik zowat in mijn hoofd naspelen, elke scene kan ik dromen, ik heb dat echt grijs gedraaid beste vriend.

Deel deze pagina!

Momenteel bekijken (Leden: 0, gasten: 0) actieve gebruikers dit onderwerp