Welkom op VoetbalPortaal

Wil je ook meepraten over het Turks voetbal en al het andere voetbal in de wereld?

Registreer je dan volledig gratis en doe mee!

Ik wil lid worden

Cristiano 'The Wonder Kid' Ronaldo

Discussie in 'VP's Voetballersbank/Futbolcu bankasi' gestart door Ibrahim Paşa, 3 april 2014.

1. Ibrahim Paşa

Ibrahim Paşa
    Expand Collapse
    Beşiktaşlı

Lid geworden:
    12 augustus 2011
    Leuk Bevonden:
    2.037
    Fav. clubs:
    SS Lazio Roma
    Fav. speler:
    Giorgos Katidis
    "Wanneer het slecht gaat met mijn familie, wordt ik onrustig. Als je je eigen familie niet kan helpen, wie moet hen dan helpen?" (Cristiano Ronaldo)

Ronaldo werd geboren op Madeira, het eilandje dat ontdekt werd door Hendrik de Zeevaarder. Zijn moeder, Dolores Aveiro, was een serveerster in een eenvoudig restaurant en zijn vader Dinis werkzaam bij de plaatselijke amateurs van Andorinha. Hierdoor begon Ronaldo op zijn achtste te voetballen bij deze club, waar zijn vader ook gevoetbald had en daarna materiaalman werd. Het was hier waar hij leerde hoe belangrijk winnen was. Andorinha bakte er namelijk niets van en elke wedstrijd verloren ze met dubbele cijfers. Het was echt met kaarslicht in het donker zoeken naar een overwinning. Op een dag wou Ronaldo zelfs stoppen met voetballen en kwam hij niet opdagen. Hij kon niet meer tegen zijn verlies. Hij was het spuugzat. Zijn vader, met wie hij een onafscheidelijke band had, praatte hem bij en leerde hem om nooit op te geven bij tegenslag maar juist harder te werken.

Zijn vader was dus niet alleen een goede motivator, maar ook een stevige drinker die alleen van de fles kon afblijven als hij bezig met zijn zoontje was. Ronaldo's oudere broer Hugo was een vroege schoolverlater en experimenteerde met verschillende soorten drugs. Op zijn 10e wordt Ronaldo ontdekt door CD Nacional, de grootste club van Madeira. Lang bleef hij daar niet spelen. Na een jaar pikken de scouts van Sporting Lissabon hem voor een prikkie op en zodoende zet hij voor het eerst voet op het vasteland. Met frisse tegenzin moet hij zijn familie achterlaten op Madeira en gaan wonen in een jeugdappartement in de grote stad. Zijn vader en broer Hugo kunnen hem nu niet dagelijks zien. Vanuit Lissabon onderhoudt Ronaldo zijn vader, moeder, broer en zijn zussen Elma en Katia.

Ronaldo doorloopt met grote stappen alle jeugdelftallen van Sporting en op zijn 16e overgeheveld naar de A-selectie waar hij meteen mag debuteren. Dit was in 2002 tegen Moreirense. Hij weet meteen te scoren bij zijn debuut en later volgt zijn eerste Europeesche wedstrijd tegen Internazionale. Sportief gaat het Ronaldo voor de wind, maar sociaal raakt hij bijna ontredderd. In Lissabon hoort hij namelijk hoe zijn vader zich bijna dagelijks in coma drinkt en zijn broer Hugo verslaafd raakt aan heroïne. Al het geld dat hij bij Sporting krijgt gebruikt Ronaldo om zijn vader en broer in de beste klinieken van het land te laten opnemen.

Op zijn 17e trekt hij alle aandacht van de wereld in het Portugeesche U-17 team tijdens UEFA Jeugdkampioenschappen. Arsenal en Liverpool tonen bij monde van Arsene Wenger en Gerard Houllier interesse, maar zijn niet daadkrachtig genoeg in het bieden. Sir Alex Ferguson heeft hem inmiddels ook in het vizier na een oefenwedstrijd met zijn team tegen Sporting die de Red Devils met 3-1 verliezen. Na afloop van dat duel lullen de spelers van United in het vliegtuig terug naar Manchester de oren van Ferguson's hoofd. Ze drukken hem op het hart om Ronaldo direct aan te trekken. Zo begint in 2003 het avontuur van Ronaldo in Manchester. Hij tekent er voor vijf jaar en gaat 120.000 pond per week verdienen.

Met de feestdagen komt Ronaldo naar het ouderlijke huis en inmiddels is zijn vader ontslagen uit de kliniek, maar zijn verslaving staat nog als een huis. Inmiddels kan hij hem laten behandelen in de duurste klinieken van Europa waar ook Hollywood-sterren behandeld worden. Terwijl zijn ster op de groene velden rijzende is en zijn faam op het wereldtoneel toeneemt, gaat het thuis met de dag slechter. Zijn broer Hugo probeert zelfmoord te plegen, maar gelukkig loopt dat uit op een mislukking. Ronaldo laat zijn broer voor de 2e keer opnemen in een afkickkliniek in Portugal. Ondanks al het slechte nieuws vanuit het thuisfront breekt Ronaldo de ene na de andere record bij United. Zijn schouders bezwijken niet onder de enorme stapel van tegenslagen.

In 2007 - een jaar voordat Ronaldo de Gouden Bal wint - slaat het noodlot toe. Zijn vader heeft zich dan op 52-jarige leeftijd doodgedronken. Zijn lever en nieren begeven het op de avond dat Portugal een EK-kwalificatiewedstrijd moet spelen tegen Rusland. Op die dag stort Ronaldo's wereld in. Zijn vader was alles voor hem. Hij verdiende al het geld van de wereld, maar kon zijn pa niet redden. Op die dag wordt Ronaldo geheelonthouder en zweert bij het leven dat ie nooit de fles zal aanraken. Hij verklaart de oorlog aan drank, drugs en tabak. Hij is dan 22 en vanaf dan vraagt ie het uiterste van zichzelf en concentreert hij zich volledig op het voetbal om de beste van de wereld te worden. De tragische dood en vooral het gemis van zijn vader geeft hem een verschrikkelijke drive om het maximale uit zichzelf te halen zodat zijn vader trots zou worden als ie nog zou leven.

Al hetgeen waar hij voor leeft is het voetbal. Zijn moeder doet zijn financiële huishouden vanaf zijn 18e en al het geld dat hij verdient wordt bijgeschreven op een gezamenlijke bankrekening met zijn moeder. Hij steunt vele en verschillende goede doelen, waarvan de meest opvallende een Palestijns kinderfonds is. Zijn broer Hugo heeft een boek geschreven waarin hij bekent dat Ronaldo zijn leven heeft gered.

"I know Cristiano's new contract gives him a lot of money but I know it won't change him as a person. He's seen what booze can do and won't touch the stuff'' (Dolores Aveiro)

"In die 20 jaar dat ik hier werkzaam ben hebben we vele grote voetballers gehad. Maar hij is absoluut de beste van allemaal.'' (Sir Alex Ferguson)

"Ik kan me de eerste keer herinneren dat ik hem zag spelen bij Sporting. Ik zei tegen mijn assistent;'kijk daar heb je de zoon van Van Basten'."(José Mourinho)

''Er zijn veel spelers geweest die ze 'de nieuwe George Best' noemden. Maar alleen bij hem vond ik dat een compliment voor mij.'' (George Best)

"Cristiano Ronaldo is beter dan George Best en Dennis Law, en dat waren twee hele briljante spelers uit de geschiedenis van United." (Johan Cruyff)

''Ronaldo kan alles doen met de bal. Ik breek mijn hoofd over de bepaalde dingen die hij met de bal doet en vraag me af hoe hij dat voor elkaar krijgt.'' (Luís Figo)

''Als hij het veld opkomt en dezelfde shirt als jou draagt, dan ben je nergens meer bang voor.'' (Rio Ferdinand)

''Hij gelooft dat ie alles kan met de bal en dat gegeven maakt hem heel, heel speciaal.'' (Eusebio)

#1 Ibrahim Paşa, 3 april 2014
    Laatst bewerkt: 4 april 2014
    • Like Like x 13
  2. Arslan

Arslan
    Expand Collapse
    Galatasaraylı

Lid geworden:
    12 januari 2006
    Leuk Bevonden:
    4.054
    Fantastisch verhaal en evenzo aangrijpend..

Ik heb het grootste respect voor de sportman Ronaldo, dit seizoen is zijn beste ooit. Ik moet wel zeggen dat ik hem geen wonderkid vind. Maar ik ken geen enkele voetballer zoals hij die door pure inzet en toewijding elke keer zijn grenzen verlegd.

• Like Like x 2
  3. Serkan

Serkan
    Expand Collapse
    Galatasaraylı

Lid geworden:
    11 juni 2011
    Leuk Bevonden:
    2.877
    Meer sympathie voor hem, dan voor Messi.

• Like Like x 1
  4. Arslan

Arslan
    Expand Collapse
    Galatasaraylı

Lid geworden:
    12 januari 2006
    Leuk Bevonden:
    4.054
    Laten we het M woord hier niet gebruiken. Dit is een hommage aan CR7. Anders krijg je weer hetzelfde gedoe

• Like Like x 1
  5. Ibrahim Paşa

Ibrahim Paşa
    Expand Collapse
    Beşiktaşlı

Lid geworden:
    12 augustus 2011
    Leuk Bevonden:
    2.037
    Fav. clubs:
    SS Lazio Roma
    Fav. speler:
    Giorgos Katidis
    Complimenten voor je voetbalhart, karakter en professionaliteit Arschlan. Ik heb je nooit kunnen betrappen op ongezond fanatisme of een vertroebeld zicht. Je bent een van de weinigen hier die de ene speler kan prijzen zonder daarvoor een ander te misprijzen.

En laten we hier inderdaad geen Messi/Ronaldo-discussie van maken. We zijn hier niet op Voetbalzone. Over Messi zal ik een ander topic maken.

• Like Like x 1
  6. Razzerian

Razzerian
    Expand Collapse
    Beşiktaşlı

Lid geworden:
    12 januari 2006
    Leuk Bevonden:
    525
    Fav. clubs:
    Beşiktaş JK
    Fav. speler:
    Sergen Yalçin
    Het is een geweldenaar, waarom mensen steeds de nood voelen om de discussie te voeren van wie de beste nou is begrijp ik niet, we mogen enorm blij zijn dat we Ronaldo en de kleine dwerg tegelijkertijd aan het werk mogen zien. Normaal komt zo'n talent eens in de twee decennia langs.

Leuk verhaal over een prachtige voetballer met een ongenaakbare winnersmentaliteit.

7. Ibrahim Paşa

Ibrahim Paşa
    Expand Collapse
    Beşiktaşlı

Lid geworden:
    12 augustus 2011
    Leuk Bevonden:
    2.037
    Fav. clubs:
    SS Lazio Roma
    Fav. speler:
    Giorgos Katidis
    Precies, Razz.

We mogen echt blij zijn dat we in levende lijve Ronaldo, Messi en ook Zlatan aan het werk kunnen zien. Al die krampachtige vergelijkingen snap ik ook niet.

Ik bedoel, de generaties na ons hebben pech dat ze moeten kijken naar Jordie Clasie, Daley Blind, Serdar Kurtulus en Necip bijvoorbeeld.

• Like Like x 1
  8. Wakizashi

Wakizashi
    Expand Collapse
    Fenerbahçeli

Lid geworden:
    7 april 2008
    Leuk Bevonden:
    691
    niet waar, je hebt altijd nog neymar, die is slechts een jaartje ouder dan clasie

9. Ibrahim Paşa

Ibrahim Paşa
    Expand Collapse
    Beşiktaşlı

Lid geworden:
    12 augustus 2011
    Leuk Bevonden:
    2.037
    Fav. clubs:
    SS Lazio Roma
    Fav. speler:
    Giorgos Katidis
    Neymar mag nog niet eens de veters strikken van Ronaldo en Messi.

10. Mariachi

Mariachi
    Expand Collapse
    Beşiktaşlı

Lid geworden:
    4 november 2007
    Leuk Bevonden:
    2.194
    Ronaldo kadar kendini 100% meslegine veren baska bir sporcu yoktur sanirim. Hep daha iyisini basarmak, hep dahada basarili olmak, hep daha cok calismak. Doymak, tatmin olmak, bu kadarda yeter hissi yok Ronaldo'da. Helal olsun adama, kendisini seyretmek büyük zevk.

• Like Like x 3
  11. Meteej

Meteej
    Expand Collapse
    Fenerbahçeli

Lid geworden:
    1 juni 2006
    Leuk Bevonden:
    781
    Fav. clubs:
    Fenerbahçe S.K.
    Wat mij erg opvalt is dat zulke spelers altijd wel uit de meest arme gezinnen komen. Acaba yoksulluk nedir bildikleri icinmi herzaman sukur etmesini bilirler. Birazda sans eseri kader meselesi. Topcu olmak kolay degil tabi, ama cevre ve sans elzemdir.

Ronaldo hakkinda yorum yapamam, die man is niet normaal meer. Krijg soms zelfs vermoeden dat hij een robot is? Van een andere ras afstamt dan de mensheid? Statistieken torenhoog.. Ode, meer kan ik er ook niet van maken.

• Like Like x 1
  12. AssAssiN

AssAssiN
    Expand Collapse
    Fenerbahçeli

Lid geworden:
    10 januari 2006
    Leuk Bevonden:
    3.056
    Ronaldos voetbalprestaties zijn onmenselijk en buitengewoon. Mooi om te lezen en te zien dat ie als mens ook een goed voorbeeld is

• Like Like x 1
  13. Moesa

Moesa
    Expand Collapse
    Beşiktaşlı

Lid geworden:
    3 februari 2014
    Leuk Bevonden:
    108
    Ronaldo is een beest.

• Like Like x 1
  14. Hasan