Welkom op VoetbalPortaal

Wil je ook meepraten over het Turks voetbal en al het andere voetbal in de wereld?

Registreer je dan volledig gratis en doe mee!

Ik wil lid worden

A Milli Takim

Discussie in 'Turks Nationaal Elftal / A Milli Takim' gestart door TNR38, 28 mei 2008.

1. TNR38

TNR38
    Expand Collapse
    Fenerbahçeli

Lid geworden:
    10 mei 2008
    Leuk Bevonden:
    451
    Fav. clubs:
    Real Madrid
    Fav. speler:
    Loïc Remy
    Het Europees Kampioenschap in Oostenrijk en Zwitserland nadert met rasse schreden. De aanhang kijkt uit naar de eerste groepswedstrijd van hun land, de bondscoaches sleutelen aan hun opstelling en veel spelers verkeren nog in het ongewisse over hun aanwezigheid. Tot aan het toernooi blikt Voetbalzone.nl vooruit. Vandaag deel 7: Turkije.

EK-deelnemer: Turkije

Oppervlakte: 783.562 km²

Bevolking: 71.158.647

Hoofdstad: Ankara

Andere belangrijke steden: Istanbul, Izmir, Bursa

Taal: Turks

Religies: Islam

Munt: Nieuwe Turkse Lira

Voetbalbond: TFF (Türkiye Futbol Federasyonu)

Opgericht: 1923

Website: www.tff.org

FIFA-ranglijst: 25ste

Bondscoach

De grootste kracht van Turkije is wellicht Fatih Terim (04-09-1953, Adana), het onbetwiste meesterbrein van dit team. Zijn voornaamste luidt het afrekenen met de wisselvalligheid en het smeden van een stabiele eenheid uit de 39 spelers die aan de EK-kwalificatiecyclus meededen. Met een uitstekende balans tussen jeugd en ervaring moet er deze zomer wel degelijk rekening worden gehouden met de Turken.

Terim staat niet voor het eerst aan het roer van de nationale trots. In 1993 was hij de opvolger van Sepp Piontek en leidde hij zijn vaderland drie jaar later naar het EK in Engeland. Alle wedstrijden gingen op Britse bodem weliswaar verloren, maar het was voor het eerst sinds het WK van 1954 dat Turkije actief was op een eindtoernooi.

De bondscoach begon zijn trainerscarrière bij Ankaragücü en Göztepe en had vóór zijn periode als keuzeheer tevens Jong Turkije onder zijn hoede. Na zijn eerste ambtsperiode bij het nationale elftal ging hij aan de slag bij Galatasaray. Na vier landstitels en de UEFA Cup in het seizoen 1999/00 trok hij naar Italië, maar bij Fiorentina en AC Milan wist hij nimmer zijn eerder behaalde successen uit zijn periode bij Cim Bom Bom te evenaren.

Een terugkeer bij Galatasaray had evenmin een bevredigend eindresultaat. Terim pakte een sabbatical year en ging in 2005 weer aan de slag bij het nationale team. Na een tumultueuze play-off tegen Zwitserland twee jaar geleden greep Turkije naast een WK-toegangsbewijs, maar na het bereiken van het naderende EK in Oostenrijk en Zwitserland is het enthousiasme in Turkije weer bijzonder groot.

EK-geschiedenis

De EK-geschiedenis van Turkije is slechts twaalf jaar oud. Onder Terim wist het land zich pas in 1996 voor het eerst een EK-ticket toe te eigenen. Op Britse bodem was voor Turkije slechts een figurantenrol weggelegd, nadat alle groepsduels verloren gingen. Vier jaar later zette Turkije in Nederland en België de beste prestatie op een EK neer. Na een groepsfase met België, Italië en Zweden bleek Portugal in de kwartfinales te sterk.

Turkije wordt niet graag herinnerd aan de kwalificatiereeks voor het EK van vier jaar geleden. Vrijwel de gehele kwalificatiecyclus streden Engeland en Turkije om de eerste plaats, maar de Engelsen eindigden uiteindelijk op de eerste plaats. Het verschil, één punt, lag aan de onderlinge resultaten. Engeland won het thuisduel tegen Turkije - kwalificatieduel nummer vier - met 2-0 en hield in het allerlaatste kwalificatieduel stand in Turkije. De beladen ontmoeting eindigde in een doelpuntloze remise.

Het mislopen van directe kwalificatie was niet de enige domper voor de Turkse bevolking. Op het eerste gezicht leken de play-offs over twee duels tegen Letland een makkelijke aangelegenheid, maar niets bleek minder waar. In Riga eindigde de eerste ontmoeting door Mario Verpakovskis in een 1-0 zege voor Letland, dat in de return echter aan de druk leek te bezwijken. Jurijs Laizans en Verpakovskis groeiden echter uit tot nationale helden door na rust de treffers van İlhan Mansız en Hakan Şükür ongedaan te maken.

Kwalificatieroute

De start van de EK-kwalificatiecyclus was veelbelovend. Aan het doemdenken na het niet kwalificeren voor het EURO 2004 en het WK van 2006 kwam na de eerste drie wedstrijden gelijk een einde. De eerste drie kwalificatieduels werden gewonnen, het team kreeg geen enkel doelpunt tegen en de vierde ontmoeting tegen aartsrivaal Griekenland werd - na eerst op achterstand te hebben gestaan - met 4-1 gewonnen.

Aan de euforie kwam al snel een einde, nadat de wisselvalligheid zijn intrede deed. In de volgende zes ontmoetingen werd slechts éénmaal gewonnen. Zo liep de formatie van Terim in en tegen Bosnië-Herzegovina tegen een 3-2 nederlaag aan en was het gelijkspel bij Malta een blamage. Dynamiek en agressiviteit maakten halverwege het kwalificatieprogramma plaats voor passiviteit en kinderlijke verdedingsfouten.

Ruim een half jaar geleden bereikte de crisis zijn hoogtepunt. Na een teleurstellend gelijkspel tegen Moldavië stond het belangrijke thuisduel tegen Griekenland op het programma. De titelverdediger won de beladen ontmoeting in Istanbul en verzekerde zich daarmee in Groep C van het eerste EK-ticket. Door de zeges op Noorwegen (2-1) en Bosnië-Herzegovina (1-0) eindigde Turkije uiteindelijk één punt boven Noorwegen.

Bij het Turkse publiek leven verschillende verwachtingen voor EURO 2008. De internationals van Terim hebben genoeg kwaliteit voor verrassend en aanvallend voetbal, maar kunnen ook teleurstellen met disciplinaire problemen. Als Terim zijn team goed weet voor te bereiden, kan Turkije in de Alpenlanden voor een verrassing zorgen.

Belangrijke spelers

Met Volkan Demirel heeft Terim een doelman tot zijn beschikking die dit seizoen veel ervaring opdeed in de Champions League. Rüştü Reçber stond in het begin van de EK-kwalificatiereeks onder de lat, maar Volkan greep zijn kans na een blessure van zijn landgenoot. De doelman van Fenerbahçe wisselde in het hoogste Europese bekertoernooi mooie reddingen af met onbegrijpelijke en kinderlijke flaters.

In de verdediging kampt Terim met de nodige hoofdbrekens. Gökhan Gönül maakte de afgelopen maanden een stormachtige ontwikkeling door, maar ontbreekt door een voetblessure. In het centrum van de verdediging koos Terim voor Servet Çetin - ook niet geheel pijnvrij - en Gökhan Zan. Het duo maakte indruk met hun fysieke aanwezigheid, maar zorgde allerminst voor rust in de verdediging.

De kracht van Turkije ligt vooral op het middenveld. Terim heeft het talent voor het uitkiezen, met spelers als Hamit Altintop van Bayern München en Premier League-spelers Emre Belözoğlu en Tuncay Şanlı. Turkije beschikt over een snel en sterk middenveld dat bovendien voor de doelpunten kan zorgen.

Terim zorgde voor een grote verrassing door Hakan Şükür - goed voor acht kwalificatieduels - buiten de EK-selectie te laten. Het aanvallende spel zal op het EK dan ook anders lopen. Geen geweld door de lucht, maar snel en onberekenbaar voetbal over de grond met in de hoofdrol Nihat Kahveçi en de eerdergenoemde Şanlı. Daarnaast kan Semih Şentürk - topscorer van Turkije - uitstekend uit de voeten als counterspits.

Sterspeler

De hoop van Turkije is gericht op Nihat Kahveçi, die bij Villarreal definitief is uitgegroeid tot een sluwe aanvaller die in wellicht de beste competitie ter wereld menig doelman slaaploze nachten bezorgt. Mede dankzij zijn achttien competitietreffers was de jaargang 2007/08 voor Villarreal het beste seizoen uit de clubgeschiedenis. Alleen Real Madrid eindigde hoger dan Oost-Spanjaarden, die nu in de Champions League willen schitteren.

Nihat (28) maakte ruim zes jaar geleden de overstap van Besiktas naar Real Sociedad. Na een moeizaam eerste half jaar gaf de tegenwoordig 54-voudig international in zijn eerste volledige seizoen gelijk zijn visitekaartje af. Met 23 treffers had hij een belangrijk aandeel in het uitstekende seizoen van de Basken, die op minimale afstand alleen Real Madrid voor zich moesten dulden. Het verschil bedroeg slechts twee punten.

In de daaropvolgende seizoenen nam de kracht van de club uit San Sebastián af en moest de aanhang lijdzaam toezien hoe een plek in de middenmoot het hoogst haalbare was. In de zomer van 2005 maakte Nihat gebruik van zijn transfervrije status en tekende hij een vijfjarig contract in Vila-real. Door een knieblessure stond hij in zijn eerste seizoen zeven maanden aan de kant, maar in de voorbije voetbaljaargang was hij de onbetwiste aanvalsleider van El Submarino Amarillo.

2. YunuS

YunuS
    Expand Collapse
    Moderator

Lid geworden:
    28 juni 2006
    Leuk Bevonden:
    279
    Turkije is dan wél interessant om te lezen.

3. TNR38

TNR38
    Expand Collapse
    Fenerbahçeli

Lid geworden:
    10 mei 2008
    Leuk Bevonden:
    451
    Fav. clubs:
    Real Madrid
    Fav. speler:
    Loïc Remy
    Ik weet er alles van , maar is wel leuk om te lezen dus ik d8 mischien vinden andere wel leuk om te lezen.

4. Mariachi

Mariachi
    Expand Collapse
    Beşiktaşlı

Lid geworden:
    4 november 2007
    Leuk Bevonden:
    2.070
    Bu kadrodan bir cacik olmaz. Ik keek echt uit naar het EK, hevesim kursagimda kaldi. Insallah sonumuz husran olmaz.

5. Aslantepe

Aslantepe
    Expand Collapse
    Galatasaraylı

Lid geworden:
    19 juni 2007
    Leuk Bevonden:
    625
    Fav. speler:
    Wesley Sneijder
    Peki hangi kadrodan cacik olurdu, bana bir aydinlatirmisin?

6. Viya!

Viya!
    Expand Collapse
    Toeschouwer

Lid geworden:
    28 februari 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    Tegen Slowakije kreeg Balta de voet een keer lekker op de wreef en scoorde.

Tegen Uruguay was de goal van Arda de enige echte kans die we kregen in de hele wedstrijd. Verder liet Nihat een leuk kunstje zien vanuit een vrije trap.

Afgezien hiervan: met wie denkt Terim te kunnen scoren straks? Nihat is duidelijk geen diepe spits, Tuncay en Kazim ook niet, Semih is niets zonder Alex en die Franse jongen is er ook maar voor de sier bij. Waar is Mehmet Yildiz, een speler die duidelijk als breekijzer kan fungeren?

Om het maar in rapportcijfers uit te drukken: voorin krijgt Turkije een 4/10 van mij en die punten zijn dan ook alleen voor Nihat.

Achterin is het zelfs een nog grotere drama. Emre Asik is een tikkende tijdbom. Ik verwacht dat hij minstens 6 penalty's weggeeft, 18 gele en 21 rode kaarten krijgt. Die Gökhan Zan is duidelijk onder invloed van een of andere drugs, een andere verklaring voor zijn vage gedrag op het veld kan ik niet vinden. Verder hebben we dan nog Servet: akkoord, in de competitie heeft hij goede dingen laten zien, maar we weten allemaal dat hij totaal geen antwoord heeft tegen wat grotere tegenstanders (denk aan de 1-5 tegen Leverkussen dit seizoen). Zelfde geldt voor zijn teamgenoot Güngör.

Cijfer centrale verdediging: 2/10 (heel lichte hoop op Servet).

Over onze backs had ik best positieve dingen willen zeggen, maar de blessure van Gönül gooit roet in het eten. Hij is duidelijk de beste Turkse speler van dit moment en zijn vervanger is... Sabri, de jongen die een keer in de 150 wedstrijden iets leuks laat zien. Ik ga ervan uit dat Terim de andere revelatie van dit seizoen, Ugur Boral, een kans zal geven aan de andere kant, daarom geef ik de backs voorlopig een voorzichtige 5,5/10.

En dan het gebied waar Turkije zogenaamd het sterkst zou zijn: het middenveld. Ik lach hier alleen maar om. Dat de zogenaamde 'brein' van het team, Emre Belozoglu, bij zijn club het hele seizoen op de bank zit, zegt eigenlijk al genoeg. Tijdens de oefenwedstrijden deed hij ook weinig anders dan zijn [censored][censored][censored][censored] te keren naar zijn tegenstander om vervolgens omsingeld te raken door nog 4 andere tegenstanders, waarmee hij het spel van Turkije nog moeilijker maakt dan het al is.
    Hamit heb ik altijd al een onhandige jongen gevonden. De oplettende kijker ziet dat hij duidelijk moeite heeft met het controleren van de bal. Ook Tuncay is niet bepaald technisch en moet het vooral hebben van zijn wilde agressie. Soms pakt dat goed uit, meestal niet. Arda moet onze eigen C. Ronaldo voorstellen, maar zo een balkunstenaar is hij natuurlijk bijlange na niet. Hij is wel sterk aan de bal moet ik zeggen, dus dat is dan wel weer een pluspunt.
    Veel, heel veel zal afhangen van Aurelio die voor mij eigenlijk een van de weinige zekerheden is in het elftal. Maar ik heb de indruk dat ook hij de laatste tijd een beetje uit vorm is. Daarom is het slim (nee, het is eigenlijk sowieso slim tegen snelle teams als Portugal en Tsjechië) om een tweede verdedigende middenvelder naast hem te plaatsen en dat wordt dan Topal. Ik moet eerlijk bekennen dat ik 'onze jongen' Gökdeniz niet meer gevolgd heb sinds hij is vertrokken naar Rubin Kazan, dus over hem zeg ik voorlopig niets.

Ook het middenveld krijgt het voordeel van de twijfel van mij: 5,5/10.

Dan heb je nog de keepers en dat is altijd al een probleem geweest bij Turkije: hoe goed ze ook kunnen keepen, je kunt de domste blunders verwachten van hen: 5/10.

Dit brengt me op een gemiddelde van 4,4/10. Maar omdat ik de verdediging die de tegendoelpunten moet tegenhouden en de aanval die moet scoren toch wat belangrijker acht dan de rest, zou ik eigenlijk moeten uitgaan van een gewogen gemiddelde. Daarmee zou ik uitkomen rond de 4/10.

Conclusie: önümüzdeki turnovalara bakacagiz.

7. Eros

Eros
    Expand Collapse
    Galatasaraylı

Lid geworden:
    27 januari 2007
    Leuk Bevonden:
    744
    Fav. clubs:
    Galatasaray
    Fav. speler:
    Felipe Melo
    Wat een matige spelers hebben we toch als je even kijkt. De buitenlanders lachen zich echt rot als ze even snel langs het lijstje kijken.

8. Argeus

Argeus
    Expand Collapse
    Toeschouwer

Lid geworden:
    28 januari 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Stel je een team voor met spelers als: Tuncay, Hamit, Topuz, Ugur Boral en Aurelio, die allen zowel aanvallende en verdedigende kwaliteiten hebben, makkelijk kunnen omschakelen en een superdynamisch middenveld kunnen vormen.

Het is leuk op youtube dat Emre en Arda goed kunnen kappen, maar die speelstijl zal op dit moment nooit werken voor het Turkse elftal. Nuri Sahin speelt veel simpeler, en effectiever. Hij neemt de bal aan, voelt de vrije man aankomen en speelt hem in de loop mee. Denk aan een Tekke die je de bal als het even niet mee zit blindelings naar toe kan schieten, en die hem voor je vast kan houden.

We hebben niet de beste verdediging, maar we verdedigen nog slechter als team. Als de centrale linie zou zijn bijv: Topuz---Aurelio--Sahin--Boral, zou dat beteken dat op het moment je balverlies zou lijden, 4!!!!!! middenvelders snel om kunnen schakelen en de verdediging kunnen assisteren. Nou dat scheelt een hoop ellende als je er voor zorgt dat de bal ver van onze verdediging blijft.

9. TNR38

TNR38
    Expand Collapse
    Fenerbahçeli

Lid geworden:
    10 mei 2008
    Leuk Bevonden:
    451
    Fav. clubs:
    Real Madrid
    Fav. speler:
    Loïc Remy
    Mehmet Topuz!!!! moet komen

10. SARIKIRMIZI

SARIKIRMIZI
    Expand Collapse
    Galatasaraylı

Lid geworden:
    29 april 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    Arda okadar iyi bir futbolcu'ki, forzabesiktas ile antu'daki fanatikciler bile kabullenmis. Geloof me dan ben je goed.

Hem Arda gecen seneye gore fizik cok daha guclu, gecen sezon 70den sonra oyundan dusuyordu, simdi ise 90dk boyunca kanatlarda kosturiyor.

A-milli'de oynadigindan beri az kalsin butun ataklarimiz ve gollerin icinde Arda vardi, bu takimin bankosu varsa oda arda'dir. Ugur Boral is veel minder effectief en een mooie pot tegen Sevilla veranderd daar niks aan, su an hangi bir fenerliye sorsan ugur ile arda'yi takas edermisin diye assa yukari hepsi kabullenir.

Sahin ise u-bilmem kac turnuvalarin efsanesi, feyenoordda bu sene vasati gecemedi, bovendien mist die ervaring. Mtopuza lafim yok, sag acik'ta banko oynamali, Hamit sakatlanmis, Terim cagirabilir Mehmeti.

11. FB_Renan

FB_Renan
    Expand Collapse
    Fenerbahçeli

Lid geworden:
    25 mei 2008
    Leuk Bevonden:
    1
    wat is er met Ilhan Mansiz gebeurd?

Ik vond hem wel een bijzondere speler.

12. Kral

Kral
    Expand Collapse
    Şüpermoderatör
    Galatasaraylı

Lid geworden:
    11 januari 2006
    Leuk Bevonden:
    98
    Fav. clubs:
    Galatasaray
    Fav. speler:
    CR7
  13. vanlok

vanlok
    Expand Collapse
    Fenerbahçeli

Lid geworden:
    13 januari 2006
    Leuk Bevonden:
    238
    Fav. clubs:
    Fenerbahçe SK
    Fav. speler:
    Alex de Souza
  14. riza40

riza40
    Expand Collapse
    Work hard, play hard
    Galatasaraylı

Lid geworden:
    7 september 2007
    Leuk Bevonden:
    98
    Fav. clubs:
    Galatasaray
    Fav. speler:
    Didier Drogba
    Ilhan mansiz speelde volgens mij in maar 1 aflevering in die serie, doordat hij een patient is..

Maar nu hamit altintop eruit ligt, moet mehmet topuz opgeroepen worden dit is fatih terim zijn kans..

Halil altintop is een aanvaller en basturk is een aanvallend centraal middenvelder, dus mehmet topuz zal een goede vervanger worden..

15. Kral

Kral
    Expand Collapse
    Şüpermoderatör
    Galatasaraylı

Lid geworden:
    11 januari 2006
    Leuk Bevonden:
    98
    Fav. clubs:
    Galatasaray
    Fav. speler:
    CR7
    Als Hamit afvalt, is Ibrahim Kas zijn logische vervanger...

16. riza40

riza40
    Expand Collapse
    Work hard, play hard
    Galatasaraylı

Lid geworden:
    7 september 2007
    Leuk Bevonden:
    98
    Fav. clubs:
    Galatasaray
    Fav. speler: